Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Skriva pressmeddelande: Gör du också de 9 onödiga felen?

Dela artikeln
onsdag, 19 februari 2014 1
Skriva pressmeddelande: Gör du också de 9 onödiga felen?

Det finns ingen attraktivare kommunikationskanal än pressens redaktionella spalter, internetsidors nyhetsavdelningar eller radio/TV:s sändningstid. Där når du mängder av målgrupper snabbt och samtidigt, och du får mediernas objektivitet och trovärdighet på köpet. Bäst av allt: Det är gratis. Hamnar du i tevesoffan som expert och får samtala med Peter Jihde och Tilde de Paula är din lycka som företagare gjord. Men når du inte ända dit har du ändå hela internet som arena att synas på, och det är enklare än du tror att få genomslag. Små och stora sajter behöver varje dag påfyllning av sitt innehåll, för detta är ju content marketingens årtionde.

Dessutom leder det ena till det andra hos journalister, för de älskar att skriva om (ibland t o m av) varandras nyheter och spinna vidare på nyheter de själva läst. Står det något i Metro på morgonen så kan du vara säker på att nyhetsmorgonprogram och radiopratare tar upp ämnet samma dag eller dagen efter.

Men hur får du journalister och redaktionsmedarbetare att läsa ditt pressmeddelande? Och hur får du dem att börja rapportera om din nyhet? Mycket av det material och den information som hamnar hos nyhetssajter, tidningar, radio och TV är rörigt och svårförstått. Särskilt det som mejlas eller postas in från småföretagare. Risken för att budskapet missförstås redan vid första titten är inte ovanligt. Ännu vanligare är att utskicket direkt hamnar i papperskorgen.

Egentligen är det ganska enkelt att formulera en välskriven pressrelease. Alla goda tidningsläsare borde klara av det. Ett pressmeddelande bör nämligen utformas som journalister utformar sina
artiklar. Genom att studera texter och notiser i tidningar, och genom att vara uppmärksam på hur nyheter pushas och påannonseras i radio och TV, så får du ett gott intryck av hur du bör tänka och skriva.

Fast trots att receptet finns därute hos journalisterna själva i deras beteende och betoningar, så misslyckas massor med pressreleaser att nå smörgåsbordet i medierapporteringen. Här är därför en genomgång av de nio vanligaste felen som görs, nio missar som gör att en pressrelease INTE blir läst och publicerad. Förhoppningsvis hjälper listan dig att undvika förlorarlägret.

1. Den slarviga rubriken

Många misslyckas redan i pressmeddelandets första bokstäver. De sätter helt enkelt en för dålig rubrik. Gör aldrig det. Lägg tid och kärlek på att skapa den perfekta rubriken. En intressant rubrik är nämligen det första journalister ser när de går igenom högarna av material som företag, organisationer och myndigheter skickar till redaktionen. Där sker den första sållningen. Och skickar du pressmaterial via e-post är rubriken än viktigare, för om den inte direkt fångar uppmärksamheten
blir ditt mejl inte ens öppnat.

2. Icke-Nyheten

Problemet med bra rubriker är att de bara kan skrivas ifall du har något att berätta nedanför rubriken. Har du inget att berätta - då ska du inte skicka en pressrelease. Det är en grundregel, men många företag har svårt att respektera den. Låt inte känslan "Det var länge sedan vi skickade ett pressmeddelande" styra utskicket, låt det istället bli en katalysator för att först skapa en nyhet.

3. Det saknade verbet

Ha alltid med ett verb i rubriken. Det gör meningen aktiv. Undvik att prata dåtid, minns istället lovorden din svensklärare gav formerna presens och futurum. Här och nu, eller snart kommer, är känslan som ska prägla din nyhet.

4. De glömda frågeorden

Första dagen på journalistskolorna får studenterna lära sig att en fullständig artikel måste innehålla svar på frågorna vad, vem, när, var, hur och varför. Det är dessa 6 ord som är kriteriet för en fullt berättad nyhet. Om du har med svaren på dem, då har du givit journalisten allt hen behöver. Det finns faktiskt en fråga till: Hur mycket? När det gäller ett meddelande om en ny jätteorder är det naturligtvis intressant att få reda på ordervärdet också.

5. Felaktig ordning

Du har hört det förut: Börja med det viktigaste som ska förmedlas. Det som egentligen menas med det är att innehållet måste komma i en bestämd ordning. Huvudpoängen och slutsatsen ska komma först, därefter konsekvensen, utgångspunkten, detalj- och bakgrundsinformationen. Om du bara visste hur många skribenter som missar detta och bygger pressmeddelandet enligt principen "huller om buller".

6. För mycket skitsnack

Du ser det i andras texter, men glömmer det när du skriver själv. Jag talar om de "buzzwords" vi skribenter fyller våra texter med – i onödan. Använd inte engelska ord för att det är "coolt" eller för att du inte orkar hitta en svensk motsvarighet. Det finns ingen anledning att försöka verka smart genom att använda svåra ord eller överdrivet långa meningar. Journalister blir inte imponerade. Tvärtom, de fängslas endast av människor som kan förklara komplexa sammanhang på ett enkelt sätt.

7. Fel mottagare

Journalisters arbete består mycket i att välja bort material ur allt man översköljs av. Man väljer bort saker som inte passar överens med tidningens målgrupp och man väljer bort nyheter som inte intresserar läsarna. Gör inte misstaget att skicka ditt pressmeddelande till mottagare som inte bryr sig. Då ligger du sämre till nästa gång när du verkligen har något som borde intressera dem. Regeln är: Om du vill hjälpa ditt företag att få PR i media, ska du hjälpa journalisterna. Bli kompis med dem.

8. Spamma inte redaktionen

Många är duktiga på att enbart skicka material som är relevant för en viss tidning, baserat på vad de vet om tidningens målgrupp och inriktning. Men sedan gör de ett generalfel: De är också duktiga på att skicka tio kopior till tio journalister på samma redaktion, vilket tyvärr bara resulterar i överfyllda papperskorgar och mummel mellan skrivborden. Ta alltid reda på vem hos tidningen som skriver om "dina" ämnen. Gör hemläxan som kallas research.

9. Var är faktarutan?

De viktiga detaljerna på slutet glöms ofta bort. PR-mannen Tore Tobiasson skrev en gång att "Det goda pressmeddelandet ska innehålla budskapet, viktiga fakta och konkreta siffror. Det höjer chansen för att det ska bli rätt i artikeln som med all sannolikhet kommer av det goda pressmeddelandet". Därför ska alltid kontaktuppgifter till ansvariga hos avsändaren, webbadress med hänvisning till ytterligare information och pressbilder finnas med. Extra pluspoäng blir det om du kryddar med en liten faktaruta om nyheten, produkten och företaget. Vilka är ni, vad gör produkten, hur blir människor hjälpta etc?

Ja, det var mina 9 erfarenheter om vad som brukar göras fel och gå snett i genren skicka pressmeddelanden. Och till sist, huvudregeln du måste respektera: Journalister ogillar att bli skrivna på näsan. Om greppet ditt företag lanserar är udda, skriv inte "udda grepp", skriv istället vad det udda greppet består av. Låt journalisten själv inse att det är ett udda grepp. Då skriver de med glädje en nyhet om ett udda grepp de upptäckt och noterat i floden av nyheter.

Kommentarer

  • Ulrika
    Ulrika 12h 51m

    Hej vänner, jag är Ulrika Anders, jag bor i Stockholm, sverige. Jag är ny på det här vet inte riktigt mycket saker här ute, men jag har läst bra kommentarer här och jag vill också lägga till lite av min egen livserfarenhet det här kommer att vara till hjälp för många av oss här som söker svar och lösning på problem med giftermål och att vinna tillbaka förlorad kärlek. Jag är lyckligt gift med att två barn är i relation till Anderson min man eller över fjorton år, han bröt upp med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka, men allt var förgäves, jag ville att han blev kär i kärlek så mycket På grund av den kärlek jag har för min pojkvän bad jag honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt förhållande problem till min vän kollega på arbetskontoret och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en kärleksspellare som kunde hjälpa mig att göra en kärleksspell för att få en man hemma till mig, men jag är den snälla som aldrig levde stavar, jag hade inget val jag gav det att försöka, jag skickade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att bli bra innan tre dagar, min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, Oduduwa stavningsmästaren kastade stavningen i luften, och gjorde varje annan stavning charm i hans tempel på min räkning på mitten av natten. Förvånansvärt den andra dagen var det runt 16.00. Jag fick ett telefonsamtal från okänt nummer, min ex make ringde mig, jag var så förvånad över att jag svarade på mitt telefonsamtal, se det var min man vi hade en lång konversation och allt han sa var att han var så ledsen för att allt var fel hans fel, han sa att han ville att jag skulle återvända till honom att han fortfarande älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen till idag. Sedan dess lovade jag att dela mitt goda nyhetsresultat av kärleksspell som fungerar perfekt utan några biverkningar. Jag har denna kraftfulla avsikt att någon jag vet vem har ett relationsproblem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskontrollen som hjälpt mig att lösa mitt eget äktenskapsproblem. email: (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com) du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
    som:--
    1) kärleksspell få tillbaka förlust-kärleksrelation
    2) Lost Love Spells att återförenas med ex
    3) Skilsmässa Spells
    4) Äktenskapsroller
    5) bindande stavning
    6) Breakup Spells
    7) Främjande av rang på kontoret
    8.) Du vill vara gravid och ha ditt eget barn.
    9) vill tillfredsställa din älskare ontop säng, stark erektion
    Kontakta den här stora mannen om du har några problem för en befintlig lösning
    genom (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)
    SMS till Oduduwa personligt telefonnummer: +16184410124
    Oduduwa Whatsapp nummer via; +2348109844548

Välj kommun från listan