Försäljning försörjer oss alla. Utan försäljning finns inga företag och heller inga jobb, ändå är det så många som avskyr branschen. Detta måste få ett slut.

Har du varit med om detta någon gång?

Någon pratar i telefon, lägger på och berättar att det var en sådan där jobbig säljare som ringde. Vi möter det överallt det kan vara på bussen, i fikarummet på jobbet, på släktmiddagar eller kanske på stranden. Vad grundar sig denna avsky för säljare och försäljning i? Alla måste sluta att uttrycka sig på det sättet för försäljning försörjer oss alla.

Handen på hjärtat så kanske du själv är en sådan person? Jag ber dig att sluta med det för det förstör för oss alla.

Jag förstår inte varför du hatar försäljning och varför du hatar oss säljare? Du som företagare eller som anställd på ett företag borde hylla alla säljare upp till skyarna. För utan försäljning så finns det inga företag och utan företag så har du inget jobb!

Utan företag så kommer det inga intäkter till samhället och utan intäkter till samhället så finns det snart inget samhälle.

Allt detta skapas genom att någon säljer något till någon annan. En transaktion som sker, ofta genom att en person har jobbat med affären under en väldigt lång tid innan den blir klar.

Ofta så börjar denna transaktionen med att säljaren ringer till den potentiella kunden. Ibland får säljaren ringa 6–8 gånger innan samtalet kan bli av. Kunden är på ett möte, receptionisten är tvär och hittar på massor av bortförklaringar men till slut så får man sin lucka, sin chans att berätta varför man ringer och vilka problem man kan hjälpa kunden att lösa.

I många fall så krävs det en enorm mental ansträngning bara att komma dit när man får prata med kunden. Många säljare ger upp alldeles för tidigt då det enligt statistiken krävs enormt många försök innan affären blir av.

Säljstatistik

  • 48% av säljarna följer aldrig upp ett prospekt
  • 25% av säljarna tar en andra kontakt och slutar
  • 12% av säljarna gör bara tre försök innan de slutar
  • Endast 10% av säljarna gör mer än tre försök

Detta är väldigt synd, för statistiken säger att de borde fortsätta betydligt längre för att en affär ska bli av.

  • 2% av försäljningen sker på första kontakten
  • 3% av försäljningen sker på andra kontakten
  • 5% av försäljningen sker på tredje kontakten
  • 10% av försäljningen sker på fjärde kontakten
  • 80% av försäljningen sker på femte till tolfte kontakten

(Källa: National Sales Executive Association)

Säljare löser problem

För om säljaren inte löser något problem för kunden så blir det ingen affär. Kunden behöver förstå vilka problem och utmaningar de har samt hur säljarens tjänster kan lösa eller förenkla något problem för kunden.

Nästa steg är att säljaren måste få kunden att inse att priset faktiskt understiger värdet de får genom att köpa säljarens tjänster. Priset är vad du betalar och värdet är vad du får.

Relaterad läsning: "Men jag är ingen säljare!"

Hatar du fortfarande säljare?

Säljaren skulle inte ringa till dig om de inte trodde att de kunde underlätta din vardag eller lösa dina problem. Hjälpa dig att tjäna pengar eller spara tid.

För om dem inte löser dina problem så blir det ändå ingen affär i slutändan.

Så nästa gång som du blir kontaktad av en säljare, så lyssna på vad säljaren har att säga. De ringer dig av en anledning och kanske kan de lösa just det problemet du har som skapar massor av utmaningar för dig eller ditt företag.

Men framförallt respektera säljaren, det är en enorm ansträngning som kräver stort engagemang och många arbetstimmar för att skapa framgångsrika affärer.

Jag tar gärna emot dina tankar och synpunkter på artikeln. Kommentera, skicka ett PM eller en kontaktförfrågan till mig på LinkedIn.

Mer av Timmi: Glöm aldrig entreprenörens barn

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.