Det övergripande problemet i många småföretag är, enligt Jennifer Lind, att ledaren ofta känner sig splittrad eftersom han eller hon tvingas axla många roller. Småföretagschefens roll är mångfacetterad och den raka motsatsen till storföretagschefen, som har ett tydligt avgränsat ansvarsområde.

- Småföretag som inte har råd att ha specialister i sin organisation bör istället satsa på att delegera de ansvarsområden som man själv inte hinner eller orkar med. En av mina främsta deviser är ”Det som är lätt är rätt”, hantera de uppgifter du brinner mest för och lej ut resten, även om du som chef förstås alltid har det övergripande ansvaret, säger Jennifer Lind, som sedan femton år tillbaks driver serviceföretaget Städsällskapet samt är styrelseledamot i Småföretagarnas Riksförbund.

Delegera för att undvika detaljfokus

Som chef i ett litet företag är det lätt att känna sig splittrad mellan olika roller. Det är inte ovanligt att den dagliga verksamheten tar så mycket kraft och energi att man aldrig riktigt orkar eller anser sig hinna lyfta blicken och tänka långsiktigt.

- Om du drabbas av tunnelseende och förlorar det långsiktiga visionsarbetet riskerar du att göra felprioriteringar och lägga din tid på detaljer istället för ”The big picture”, det perspektiv du egentligen bör fokusera på som chef, säger Jennifer Lind.

Vårda din professionella roll som chef

Hon brukar likna ett företag vid en båt. För att chefen ska kunna fokusera på att stå högst upp i masten och blicka ut mot horisonten krävs det att någon annan svabbar däcket. På så vis skyms inte chefen sikt ut mot horisonten av frågor och arbetsuppgifter som hör till den dagliga driften.

- En klassisk fälla för chefer i småföretag är svårigheten att hitta sin roll. Man vill gärna både kunna sitta med vid fikabordet och vara kompis med sina medarbetare, samtidigt som man leder och ställer krav när det behövs.

Dessa roller är ofta omöjliga att förena, som chef står man ensam i sin roll, men turligt nog finns det gott om stöd att söka utanför företagets gränser, säger Jennifer Lind.

Sätt av tid för egen reflektion

Externa stöd och bollplank är många gånger avgörande för att man ska utvecklas och känna sig motiverad i rollen som småföretagschef. Jennifer Lind har alltid varit noga med att hämta inspiration från kompententa chefer i andra branscher och sätter av tid för egen kompetensutveckling minst två gånger om året.

- En viktig aspekt av ledarskap i småföretag är att ta sig tid till egen reflektion och analys. Sätt av tid för dig själv då du lyssnar in din magkänsla och funderar kring vilka mål och visioner du vill etablera för företaget. Skriv därefter ner dessa för att etablera dem i ditt eget sinne innan det är dags att kommunicera dem till medarbetarna, säger Jennifer Lind.

Behåll det viktiga helikopterperspektivet

Under sina år som chef har Jennifer Lind gjort sig känd för att lyssna och ta till sig medarbetarnas kritik. Hon betraktar kritiken som en gåva snarare än en börda eftersom det tyder på att personalen har tillräckligt stort förtroende för dig som chef för att våga vara öppen och dela med sig av sin åsikt, snarare än att gå bakom din rygg.

En chefs kanske allra viktigaste uppgift är att leda, inspirera och motivera sina medarbetare.

- För att underlätta det arbetet är det en klar fördel om du  skaffar dig ambassadörer, medarbetare med samma mål och drivkraft som du själv har.

Behåll uppmärksamheten på det övergripande perspektivet, våga ge medarbetare förtroendet att lösa sina uppgifter självständigt och fall inte för frestelsen att peta i detaljer, säger Jennifer Lind.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.