Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Smart marknadsstrategi och lyhördhet skapade Funwheels of Swedens framgång

Dela artikeln
torsdag, 19 april 2012 0

Eva Klevås funwheelFunwheels of Sweden startades hösten 2010. Medgrundaren Eva Klevås som idag arbetar heltid med företaget säger att det var enklare att starta eget än vad hon trott, men det krävdes mer arbete än väntat. Här delar Eva med sig av flera smarta marknadsföringsmetoder plus kostnadsfria hjälpmedel som kan få hjulen att snurra snabbare.

Vill du berätta lite kort om ert företag?

Vi startade med bolagsformen handelsbolag, men sedan årsskiftet är vi numera ett aktiebolag. Vi stylar rullstolar, både för barn och vuxna. I grund och botten säljer vi tillbehör till rullstolar. Målgruppen var från början barn, men utökades redan under första året till att även omfatta vuxna och numera tillverkar vi för alla som vill ha en snyggare eller mer personlig rullstol. Våra största produkter har varit textila ryggöverdrag och stylning av befintliga ekerskydd. Inom kort släpper vi även överdrag till sitsen och reflexer till ekrarna. Produkterna tas fram baserat på vad våra kunder vill ha.

Bakgrunden till företaget är vår rullstolsburna dotter. Jag tröttnade på att hon skulle växa upp med så fula och opersonliga hjälpmedel. Jag tänkte att hon inte kommer få men av det faktum att hon sitter i rullstol, utan snarare för att hon tvingas växa upp med så tråkiga och opersonliga rullstolar.

Vilken är er affärsidé?

Funwheels of Swedens affärsidé är att utveckla och sälja innovativa och väldesignade tillbehör till olika hjälpmedel - primärt rullstolar. Produkterna ger användaren en möjlighet att uttrycka sin personlighet och individuella stil via sitt hjälpmedel. I grund och botten vill vi erbjuda alla rörelsehindrade en snygg livsstil, oavsett rörelsehinder. Vår ambition är att förändra såväl den rullstolsburnes syn på sitt hjälpmedel som omgivningens syn på rullstolar och rullstolsburna. Från att bara vara något som ska gömmas, till att lyfta fram rullstolen som en naturlig del av användarens identitet. En möjlighet att uttrycka sin personlighet och känna en stolthet över sitt hjälpmedel. Utseendet borde inte ha någon betydelse, men det har det. Rent visuellt är rullstolen 50 % av vem användaren är. Sett ur det perspektivet borde det vara självklart med en tilltalande rullstol.

Vi hjälper även rullstolslag att få ökade sponsorintäkter via våra produkter. Samtidigt får det sponsrande företaget en unik möjlighet att få synas i ett mycket positivt sammanhang (CSR), vilket kan ge en ökad konkurrensfördel gentemot andra företag. Tidigare skulle alla företag arbeta synligt med miljöfrågor. Idag förväntas du arbeta med miljö och istället ska du synliggöra hur du arbetar med CSR (samhällsnytta). Vårt sätt att arbeta är attraktivt för många företag i det att det är enkelt, prisvärt och ger en mycket god visuell effekt.

Hur skaffade ni era första kunder?

Som en första marknadsföringsstrategi sydde vi upp ryggöverdrag för rullstolar till barn och delade ut dem gratis vid olika mässor. På så sätt fick vi en sorts reklampelare som körde runt med våra produkter. Det var också ett väldigt bra sätt att få snabb återkoppling på produkterna. Baserat på de kommentarer vi fick, så lanserade vi nya designer. Det är fortfarande så att vi lyssnar mycket på våra befintliga och potentiella kunder. Matchar våra produkter det som de vill ha? Om inte, vad skulle de vilja ha i så fall? Vi kan inte lova att vi tar fram allt, men vi har numera en lång lista över produkter som skulle kunna vara aktuella. Mindre saker, som ett nytt mönster på en befintlig produkt, kan vi oftast ta fram inom 1-2 veckor.

Hur marknadsför ni er - vad fungerar bäst för er?

Samtidigt med att vi registrerade vårt företag, så släppte vi vår hemsida. Det är också den som har varit basen i vår marknadsföring. Däremot släpper vi alla nyheter även på Facebook och försöker vara aktiva för att både förmedla nyheter och få in information från våra befintliga och potentiella kunder. Vi har också använt bloggar under en längre tid och har ganska nyligen börjat använda Twitter så smått.

Kraften i de sociala medierna ska absolut inte underskattas! Vi har även fått mycket uppmärksamhet i media, men har gjort ett aktivt val att inte lägga pengar på dyra annonser. Detta för att vi inte vill behöva höja priserna på våra produkter. Vi vill att alla ska ha råd!

Facebook har varit en väldigt bra kanal för att snabbt nå ut med information.

Sköter ni det mesta i företaget eller lejer ni ut några sysslor?

Vi tror på att fokusera på det företaget är bra på. Det innebär att vi t ex inte syr något själva, vi har 4 kontrakterade sömmerskor, 3 företag som trycker (för t ex broschyrer, ekerskydd, etc.), en extern revisor samt en redovisningsekonom. Grafik, design, produktutveckling, hemsida och försäljning sköter vi däremot själva.

Gjorde ni några misstag som ni skulle kunnat undvika med lite mer planering eller hjälp?

Inga stora misstag. Däremot tog vi för givet i början att vi kände vår målgrupp. Det gjorde vi inte fullt ut... Våra produkter var uppskattade, men inte alls i de färgsättningar vi hade valt. Genom att lyssna på dem vi träffade, så fick vi fram produkter som passade bättre. Det var en nyttig lärdom.

Har ni upptäckt något inom företagandets värld som ni inte uppfattade innan ni startade?

Det var enklare att starta företag än vad jag trodde, men samtidigt så har det inneburit väldigt mycket mer arbete än vad jag trodde det skulle göra. Jag hade räknat med mycket arbete, men kanske ändå inte så mycket som det faktiskt är. Samtidigt så är det en fantastiskt rolig resa som vi fått vara med om och som fortfarande pågår.

Vill du ge några tips till andra som ska starta eget?

  1. Det tar alltid längre tid än vad man tror. Ha tålamod!
  2. Våga fråga runt. Man behöver inte kunna allt på direkten.
  3. ALMI och Connect har varit ovärderliga resurser för oss. Via ALMI har vi fått förstudiemedel i två omgångar. Eva har även fått en mentor via ALMI. Via Connect Skåne har vi fått möjligheten att vara med i deras Språngbräda. Det innebar att vi kostnadsfritt fick en mentor som hjälpte oss att ta fram en affärsplan och marknadsplan. Det hela presenterades därefter för en grupp på 12 personer som under två timmar kom med väldigt värdefulla råd och tips. 
  4. Att ganska tidigt sätta samman en styrelse med externa personer kan vara bra om du är intresserad av att expandera företaget. Det är lätt att bli hemmablind och då är det bra med kritiska ögon.
  5. Om du har möjlighet, försök gärna komma in på en företagsinkubator. Vi har vårt kontor på Medeon Science Park i Malmö och det har verkligen varit ett lyft för företaget sedan vi kom hit!

Under hösten 2011 utsågs Eva Klevås till en av Sveriges uppstickare och hon är även nominerad till en av finalisterna för årets mångfaldshjälte. Tävlingen avgörs den 24 april. Eva föreläser också om att tro på sin affärsidé och om den inneboende kraft som tycks finnas i oss alla.

Besök hemsidan Funwheels of Sweden här

Senaste nytt

Välj kommun från listan