Helene Colak är grundare av Mindfloor och har gjort det för henne självklara valet att inte bara befinna sig på Facebook, utan också att använda sig av plattformen i marknadsföringssyfte.

- Sociala medier kan innebära överflöd av möjligheter så länge du gör rätt val; jag menar, Egypten mobiliserade sig snabbt för en revolution med hjälp av Twitter och Facebook. Det tycker jag verkligen bevisar att sociala medier är det sättet att marknadsföra sig på idag – det är så kraftfullt, berättar hon.

Och på den vägen är det. Med snart 400 gillare på Facebooksidan kan man minst sagt säga att Helenes varumärke växer – något som också gynnar hennes kunder.

- Syftet med vår Facebook-sida är att ge inspiration, samtidigt som vår målgrupp ska kunna få följa företagarna, som hyr hos oss, personliga utveckling. Det handlar om att visa vad vårt varumärke är och vad det står för genom att ha en god kommunikation med vår målgrupp, men också att låta våra företagare ha en plattform där de får synas, berättar hon.

Baksidan och vikten av känna sin målgrupp

Trots alla sociala mediers fördelar finns det dock även nackdelar, värda att ha i åtanke. Helene är här noga med att bland annat poängtera vikten av att vara medveten om att den snabba responsen sociala medier ger tillgång till tyvärr kan eskalera och leda till missförstånd – och ibland även näthat.

- Därför är det viktigt att hela tiden ha koll på vad som försiggår på dina sidor – var alert, tipsar hon.

Bortsett från denna nackdel är hon dock övertygad om att sociala medier är där du bör befinna dig som företagare för att växa. Allt du behöver göra är att ta reda på var din målgrupp befinner sig.

- Det allra viktigaste när du ska välja plattform och börja bygga ditt varumärke är att lära känna din målgrupp. Jag har mest nytta av Facebook, LinkedIn och Twitter till exempel. Så småningom är därför även tanken att utöka till både LinkedIn och Twitter, berättar hon förväntansfullt.

”Välj det som passar”

Anledningen till att Helene har mest nytta av alla dessa plattformar beror på att tillsammans blir det för henne och hennes varumärke en bra helhet, där plattformarnas egenskaper kompletterar varandra på ett effektivt sätt: Facebook är personligt och brett, LinkedIn används flitigt av företagare med korta och professionella uppdateringar och Twitter har även de korta, professionella uppdateringar och används av många personer verksamma inom media.

- Men det betyder inte att dessa plattformar är bäst för alla företag. Ställ dig hela tiden frågan ”vad vill jag förmedla och på vilket sätt förmedlar jag det bäst så att det når min målgrupp?” och välj det som passar bäst därefter. En del kanske exempelvis tjänar mer på att fotografera sina produkter snyggt och lägga upp bilderna på till exempel Instagram, avslutar Helene med ett leende.

Helene Colaks hetaste tips för varumärkesbyggande på sociala medier:

  1. Lär känna din målgrupp! Var där din målgrupp befinner sig och tala deras språk - men tänk på att ditt sätt att marknadsföra alltid måste hänga ihop för en bra helhet.
  2. Ha en tydlig plan med din närvaro och följ den.
  3. Lägg ner mycket tid; du måste vara aktiv och hitta en balans i din uppdatering som fungerar för både dig och din målgrupp.

 

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.