Med över två miljoner användare i Sverige blir LinkedIn ett alltmer populärt verktyg för företagare för att hitta och bearbeta potentiella kunder. Här är mina fem bästa tips om hur du kan använda LinkedIn för att hitta fler kunder.

Skapa en professionell profil

Din profil på LinkedIn representerar ditt personliga varumärke – och indirekt hur dina kunder kommer att uppfatta ditt företag. Se därför till att du har en genomarbetad profil och gärna en profilbild som är tagen av en professionell fotograf för att ge ett professionellt och förtroendeingivande intryck hos dina kunder. Att arbeta igenom sin profil kan vara tidskrävande så ett tips kan vara att göra det i omgångar. Fokusera på att beskriva det värde som du kan tillföra dina potentiella kunder – istället för att skriva ett CV som handlar om dig själv.

Skapa kontakt med nya kunder

Med sökverktyget ”Avancerad sökning” kan du hitta beslutsfattare inom de branscher som du vänder dig till. Skriv in titeln som dina kunder oftast brukar använda, välj andra- eller tredjehandskontakter och avgränsa din sökning genom att exempelvis ange ort eller bransch. När du har gjort din sökning så kan du välja att spara sökningen som gör att du automatiskt får nya profiler skickade till din e-postadress. Bjud regelbundet in potentiella kunder till ditt nätverk genom att ange en personlig inbjudan. Tillsammans med en profil som ger ett positivt intryck ökar det chansen att dina potentiella kunder väljer att acceptera din kontaktförfrågan.

Följ upp kontakten

Ta för vana att alltid följa upp kontakten med personer som du skapar kontakt med på LinkedIn. Gå till fliken ”Nätverk” och sortera listan efter de kontakter som du nyligen har skapat kontakt med. Skicka ett kort meddelande och presentera dig själv. Lämna gärna en länk i meddelandet till exempelvis en bloggartikel så att dina potentiella kunder får en möjlighet att fördjupa sig i hur du kan bidra till deras verksamhet. Men försök inte att sälja in dig – det kommer att avskräcka dina kunder och färre personer kommer att svara på ditt meddelande.

Aktivera dig

Syns du inte så finns du inte – den gamla klyschan gäller också i allra högsta grad på LinkedIn. Genom att kontinuerligt dela med dig av din kunskap genom statusuppdateringar och blogginlägg så syns du inte bara regelbundet för dina potentiella kunder utan du får också en chans att utbilda dem i vad du och ditt företag kan göra för dem. Ta därför för vana att publicera statusuppdateringar och försök gärna att skriva ett blogginlägg en gång i veckan. Skriv inte om dina egna produkter och tjänster utan fokusera istället på att hjälpa dina kunder med användbart innehåll. Det kommer att ge dem en bra anledning att följa dig och de kommer att uppskatta dina uppdateringar. Om du lyckas så kommer dina kunder kontakta dig och be om att få bokat ett möte för att diskutera ett möjligt samarbete.

Följ upp med personer som visar intresse

Om du regelbundet publicerar innehåll som din målgrupp uppskattar så kommer dina potentiella kunder att knacka på din dörr i form av gilla-markeringar, kommentarer och delningar av dina inlägg. Ta tillfället i akt att följa upp med ett meddelande – ofta räcker det med ett kort ”Tack för att du uppskattade mitt inlägg” för att inleda en dialog med en potentiell kund som har interagerat med dina inlägg. Flytta dialogen från LinkedIn till ett telefonsamtal när tillfälle ges och chanserna att få till ett bokat möte är större än om du hade ringt kallt. Lycka till!

 

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.