Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Crowd marketing – marknadsföring som ligger i tiden

Dela artikeln
fredag, 11 januari 2019 0
Marcus Dahlgren, entreprenör och grundare av Devide Marcus Dahlgren, entreprenör och grundare av Devide Text av Nina Jansdotter

Entreprenören Marcus Dahlgren, grundare av Devide, lanserar ett nytt sätt för företag att få snabb spridning av sitt budskap genom en plattform för crowd marketing. Denna typ av marknadsföring, möjliggör enligt honom, att ett varumärke kan göra succé på väldigt kort tid. Först och främst är det livsstilsrelaterade produkter som det handlar om och som passar bäst att marknadsföra.

Crowd marketing är en ny typ av marknadsföring, där man marknadsför produkter och tjänster till de följare och kontakter man har, både i sociala medier samt i sina andra nätverk. Markus har jobbat inom direktförsäljning i över tjugofem år och har blivit expert på just social marknadsföring där han coachat tusentals människor och hundratals företag i vad som är nyckeln till framgång inom den genren.

Något som han säger sig ha sett senaste tiden är att allt går snabbare och snabbare och alla vill ha resultat fort. Men det är ju inte alltid enkelt att lyckas och det krävs ofta en stor insats av hårt arbete samt att man hittar rätt timing.

- I dag kan du bli känd efter att du gjort ett inlägg på Instagram som fått stor spridning. Men det är inte alla som kan bli kända på det viset av egen kraft och det är ofta inte så lätt som det låter.

Daniel Wellington, ett klockmärke som startades i Sverige av Philip Tysander är dock ett exempel där det gick fort och blev en otrolig framgångssaga. Det blev ett av världens största klockmärken på mindre än fyra år.

Kylie Cosmetics, är ett annat exempel. Kylie Jenner’s sminkmärke tog verkligen världen med storm och företaget är nu värt över en miljard dollar och detta skedde på mindre än två år.

Vissa kan få större spridning än andra

Spridningen i sociala medier kan gå blixtsnabbt då många lyssnar mer på någon de följer i sina sociala medier än på traditionella annonser de ser. Det är dock svårt att nå ut i dag om du inte har en stor mängd följare själv, poängterar han. Smakar det så kostar det.

- Vill man anlita en känd influencer med många följare så kostar det mycket pengar. Mellan hundratusen till en halv miljon kronor är ingen omöjlighet att det kostar för att få en välkänd profil att göra ett inlägg i sina kanaler.

Deras huvudsakliga idé på hur de ville jobba med crowd marketing fick de när de insåg att den största mängden människor inte får betalt för att skriva inlägg i sociala medier och de enstaka som får det ofta bara får en engångssumma, förklarar Markus. Därför ville de erbjuda en plattform till alla som kan vara intresserade av att tjäna en extra slant samt kunna få en del av de varumärken som de samarbetar med och marknadsför.

Just nu är timingen helt rätt då många letar efter en extra inkomst och för att de vill vara med om något större. Det är detta vi jobbar med. Att ge fler möjligheten att vara med på resan när ett företag som har stora möjligheter att lyckas, gör sin lansering, säger Markus, entusiastiskt.

Vad finns det för fördelar om man jämför med andra typer av marknadsföring?

- Fördelarna är olika beroende på var någonstans man beslutar sig för att marknadsföra sig. Men i många fall handlar det numera om att man syns så mycket man kan överallt, när man vill bygga ett varumärke.

Det finns inget bättre sätt att få inflytande än genom crowd marketing eftersom budskapet sprids genom människor du redan har en relation till, på ett eller annat vis, fortsätter Markus.

- Själv köpte jag ett par hörlurar från Beats by Dr Dre, på grund av att jag följde någon som hade köpt sådana och berättade det på Instagram. När han berättade att han var nöjd med resultatet så litade jag på hans omdöme fast det inte var någon jag kände personligen. Eftersom jag följt honom under en tid och kände mig delaktig i hans liv så blev det ändå naturligt.

Vilka är utmaningarna med denna typen av marknadsföringsmetod?

- Utmaningen är att få stor spridning på budskapet samtidigt som man bibehåller viss kontroll över kommunikationen kring varumärket, samt att informationen är korrekt och att det inte hittas på eller att budskapen och resultaten av produkten överdrivs.

Kommer denna typ av marknadsföring att öka framöver tror du?

- Det kommer att explodera, menar Markus. Tänk dig själv om man har en miljon varumärkesambassadörer som har en del i de varumärken de marknadsför och säg de har ett snitt på tusen följare i sina sociala medier. Då når man 100 miljoner på ett inlägg. Genom att spridningen blir så stor så kan man bygga ett starkt varumärke på bara ett halvt till ett år.

Vem vill inte få ut en produkt så snabbt, menar han. Detta är garanterat framtiden då det kommer att vara många företag som kommer att vilja testa detta inom ett par år, avslutar Marcus Dahlgren.

 

Välj kommun från listan