av Felix Langlet
Felix Langlet
1 foruminlägg
2 artiklar
- 300+ miljoner användare

 

- 75+ miljoner dagliga användare

- 49% kvinnliga användare

Instagram är ett av de bästa verktygen som finns för att bygga upp ett varumärke fort, i kombination med ett brett följeskap.

I detta inlägg kommer du att lära dig hur du lägger upp din strategi på Instagram, vilken typ av bilder du ska lägga upp för bäst engagemang, när du ska lägga upp dina bilder och hur du kan automatisera allting.

 

Oavsett om du vill etablera ditt märke eller om du bara vill att folk ska få upp ögonen för dina produkter så är detta en plattform för dig.

Ok, here we go.

Först och främst, för dig som vill använda Instagram som ett marknadsföringsverktyg, perfekt. Se till att spänna upp ögonen, för detta är hur framtidens marknadsföring kommer att gå till.

Hur det fungerar

 

På Instagram så är det bilder och korta videoklipp som gäller. Med tanke på hur de flesta använder Instagram så gäller det att sticka ut med bilden du använder. Särskilt om dina följare inte är särskilt bekanta med dig sedan tidigare.

Instagram, precis som Facebook är till för att skapa en egen liten community. Här vill du att folk ska upptäcka andra människor genom ditt företag (du kommer att förstå varför om du läser vidare).

Även om ditt företag står i centrum så kommer det största engagemanget utan tvekan ifrån de bilderna som handlar om "Dig", inte "Mig".

Därför är det viktigt att du fokuserar på de som följer dig och att du hjälper dem få vad de vill ha, hellre än att du hjälper dig själv att få det du vill ha. Det är precis som med content marketing, du ger ut tillräckligt med gratis information för att folk ska börja se dig som en auktoritet inom området, vilket i sin tur kommer att leda till att folk pratar om dig, vilket ger dig gratis reklam.

Dessutom, folk rekommenderar hellre den som ger än den som tar till sina vänner.

Här kommer lite information om hur du använder Instagram:

- Videoklippen får bara vara 15 sekunder långa och bilderna bör vara i upplösningen 640x640 px för bästa upplösning.

- Du kan skriva till en liten beskrivning till bilden, men du kan inte använda länkar i bildbeskrivningen.

- Den enda länken som får finnas i dagsläget är den i din profil, och du får bara använda dig av EN länk, så välj klokt.

- Än så länge så finns det inga möjligheter till sponsrade inlägg eller annonser, men det är något de kommer att lägga till så småningom.

- Antalet #hashtags är begränsade till 30 st i dagsläget

Bli störst i världen

Har du hört talas om tidningen Foundr?

En australiensisk kille vid namn Nathan Chan grundade Foundr år 2013 och konkurrerar nu i toppen jäms med Entrepreneur, Inc och Success Magazine.

Tack vare Instagram som huvudsaklig plattform driver nu Nathan Chan en av de största onlinetidningarna med miljonomsättning, för unga entreprenörer världen över.

Nathan driver ca 20.000 besökare till sin hemsida via Foundr's Instagramkonto. Fortsätt läsa om du vill veta mer om strategin han har använt.

Hur gjorde han det?

Regel 1. Var regelbunden.

Du måste ha klart för dig vilken tidpunkt som är bäst för att ladda upp en bild, tänk på att detta beror helt på var dina följare befinner sig.

Se också till att du lägger upp minst 1 bild om dagen, helst runt samma tidpunkt för bästa engagemang. Människor älskar vanor och att få någon att associera ditt märke med ett klockslag är väldigt kraftfullt.

Själv har jag ett konto där jag nästan bara laddar upp inspirationscitat och motiverande budskap. För tillfället har jag lite andra prioriteringar eftersom det inte är kopplat till något av mina projekt, men i skrivande stund har jag ca 2800 följare.

De flesta av mina följare finns i USA och tack vare ett verktyg som heter Iconosquare så kan jag se statistik över precis allt som har att göra med mitt konto. Det är en utmärkt tjänst för Dig som vill ha koll på vad som fungerar bäst och hur du kan förbättra det.

Du kan se vilka tider Dina inlägg får mest engagemang, hur ditt konto har växt under den senaste perioden, vilken bild som har fått mest kommentarer eller likes - du kan se det mesta som faktiskt betyder något när det kommer till strategiska beslut tack vare Iconosquare.

Regel 2. Fokusera på att hjälpa andra

“Sometimes, if you want to change a man's mind, you have to change the mind of the man next to him first.” - Megan Whalen Turner

Du vet hur det är när en kändis släpper en bok eller när en artist släpper ett nytt album...

Första gången hör eller ser man reklamen någonstans, rätt vad det är så dyker hen upp i en intervju på radio, sedan på TV och så vips så är den enda reklamen man ser just den reklamen.

Detta är ingen slump och precis likadant är det på Instagram.

Precis som med allt annat, när du väljer att satsa på Instagram så kan du ofta inte växa ditt konto helt ensam.

Strategi: S4S

Nathan Chan använde sig delvis av något som kallas "S4S" - Shout out for a shout out.

En Shout-out är när du lägger upp någon annans bild och skriver något i stil med "Follow my good friend @goentrepreneurial for more quotes like these. Spot on brother!"

En S4S betyder alltså att du lägger upp någon annans bild och personen i fråga lägger också upp en av dina bilder. Försök att göra dessa deals med folk som har mer följare än vad du har.

Du förstår, i citatbranschen så finns det så sjukt många konton som har likadana citat, så om man inte kan ha de bästa citaten så kan man åtminstone försöka att synas mest.

Detta gäller såklart inte bara för citat utan det kan användas för alla typer av konton med alla slags teman. Alla vill synas och detta är ett väldigt effektivt sätt att kunna göra det gratis.

En shout out ger dig möjligheten att komma åt någon annans följare och på så sätt kanske få några att också följa dig. Om inget annat så ger det dig exponering.

s4s

Vill du växa snabbt så är detta en av de mest effektiva strategierna som finns.

Tänk också på att socialt bevis är något av det starkaste som finns, även på Instagram. Om någon ser att många andra har taggat sina vänner så är nya personer också mer troliga att hoppa på tåget än om det bara är en vanlig bild utan något speciellt direktiv.

Det sprids fortare än ebola

Eftersom Nathan Chan startade Foundr för att inspirera andra att skapa förändring, så är det en självklarhet att de skulle ha inspirerande citat som huvudtema.

Något som kompletterar både citat och vanliga bilder är ett inlägg med texten "Tag someone who..."

 

Tagga någon

Detta gör att folk som följer dig eller hittar din bild via dina hashtags, taggar sina vänner och på så sätt sprider ditt konto runt hela Instagram.

Som jag sade tidigare, du vill att dina följare ska stå i centrum. Låt inget annat komma i vägen. Om du gör en guide till dina följare, gör en bild med texten "En guide för dig som..." eller "Start your journey now! Click the link in our bio to find out how YOU can do this too".

Fokusera alltid på att skriva i du-form och försök att engagera din community så mycket som det går.
Frågor genererar i snitt 300% mer engagemang än andra inlägg.

Led dina följare

När du lägger upp en bild så bör du alltid ha en CTA - en Call-to-Action.

En Call-to-Action är antingen när du skriver en text direkt på bilden som så här "Download our free guide! Link in profile" eller t.ex "Berätta varför du följer oss!".

Be alltid dina följare ta ett initiativ i varje bild. Oavsett om det bara är för att du vill att de ska klicka på Gilla, kommentera eller om du vill att de ska göra något annat.

 

Post your favourite quotes

Tänk så här:

Låt oss säga att du gillar att läsa böcker, särskilt böcker skrivna av Camilla Läckberg. En helt okänd snubbe går fram till dig på stan och ger dig ett foto som avbildar en av Camilla Läckberg's senaste böcker.

Vad är den första tanken som slår dig?

Vill han att du ska köpa en bok? Vill han att du ska köpa fotot? Vill han att du ska gå in på en hemsida eller vill han bara göra dig uppmärksammad över att det snart släpps en bok?

Vad är det han vill?

Nog för att en bild säger mer än tusen ord, men när det kommer till att få dina följare att ta ett särskilt initiativ så vill du alltid vara extremt tydlig. Detta gäller även när du gör en landing-page eller via andra sociala medier.

Gör det som krävs för att en fyraåring ska förstå att det finns en länk i din profil som du vill att någon ska klicka på. När du väl har fått igång en engagerad community så kommer du att kunna driva rätt rejäla mängder besökare till t.ex din hemsida eller landing-page.

Nathan Chan från Foundr får ca 20.000 besökare varje månad via denna strategi.

Eftersom du har under 2 sekunder på dig att fånga intresset hos en användare så gäller det att vara riktigt tydlig, särskilt om någon skulle hitta din bild genom "upptäck" eller om de söker på någon hashtag.

Tagga på rätt sätt

Instagram tillåter 30 hashtags att finnas med i varje foto. Det brukar rekommenderas att det ska vara ungefär högst 12 taggar men jag skulle istället göra så här:

Lägg upp din bild inklusive din bildbeskrivning (och din CTA) tillsammans med tre av de mest relevanta hashtaggarna. Lägg sedan till ytterligare 20-25st taggar i kommentarsfältet.

Så fort några användare har kommenterat på din bild så kommer denna kommentar inte längre synas, detta gör att det ser lite bättre ut än att ha mer hashtags än text under bilden.

Fördelen med att lägga upp dina hashtags i kommentarsfältet är att du också kan ta bort den kommentaren helt efter ett par dagar.
Din bildbeskrivning är värdefull och det är viktigt att du låter den lysa igenom. Hellre bra copy i bildbeskrivningen än många hashtags.

Bygg upp ditt varumärke medans du sover

Många av de som får väldigt stora konton, väldigt snabbt använder sig av automatisering. Att gå in och gilla 10-15 bilder under 10 hashtags varje dag tar en liten stund, för att inte tala om hur lång tid det tar att skriva kommentarer...

Du som småföretagare kanske tjänar bra med pengar, men hur är det med tiden? Har du lagt upp din strategi så du faktiskt tjänar tid också? Många har långt ifrån tid över till annat och det är just därför jag vill tipsa dig om möjligheten med detta.

Det finns ett verktyg som kan automatisera all din Instagramaktivitet, men det kostar dig ca 100 kr för att kunna använda det i 30 dagar. Eller 3,33kr om dagen, inte så farligt för att spara en timma eller två varje dag va?

Instagress.com är ett automatiseringsverktyg för Instagram där du kan välja under vilka hashtags du vill följa, kommentera eller gilla bilder. Det är ett extremt effektivt sätt för dig att kunna vara aktiv även medans du sover. Detta är särskilt bra om du har följare utanför Sveriges gränser.

Varje dag släpper Instagram på sina policys över hur Instagram får användas, nuförtiden kan du t.om. schemalägga inlägg via Hootsuite vilket jag själv gör.

Nathan Chan har använt Instagress i kombination med hans övriga strategier och per automatik har han kunnat kommentera på 10.000-tals bilder under dessa två år. Helt automatiskt.

Självklart måste du underhålla din community genom att själv lägga upp bilder och svara på de kommentarer du får, men det är ett effektivt sätt att spara in tid, vilket jag vet att du behöver.

Instagram är ett av de sociala medier som jag själv använder mest. Det är såpass nytt att många av de personer man skulle vilja ha kontakt med ofta är väldigt lättillgängliga på Instagram. Vill du prata med någon känd podcastare eller journalist?

Mitt tips: Skriv en kommentar på Instagram! Ofta är de inte alls lika överösta med kommentarer där som på Facebook eller Twitter.

Se till att prova dessa taktiker redan idag, jag kan garantera dig att du kommer att få minst 100 följare under kommande vecka om du använder det rätt.

Visa kommentarer 0
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.