Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Aktiviteter och uppföljning

Dela artikeln
torsdag, 24 september 2009 0
ALMI

av

När strategin är satt i stora drag är nästa steg att ta fram en aktivitetsplan, att bestämma konkret vad som ska göras. En bra utgångspunkt är att göra planen för ett år, eller i alla fall ett halvår, åt gången.

Det stora problemet är ofta att prioritera bland alla idéer. I din budget har du troligen avsatt en viss summa till marknadsföring. Hur ska du använda de pengarna för att få bästa effekt? 45 000 kr kanske till exempel kan räcka till 200 timmar personlig försäljning, en helsida i lokaltidningen, två helsidor i en lokal reklamtidning, 400 spotar i reklamradio, 30 spotar i lokal reklam-TV eller ett direktutskick till 5 000 mottagare. Men vad ska du välja?

Det brukar ofta ge bäst effekt att blanda flera kanaler samtidigt, men självklart beror det också på vad det är du ska marknadsföra. Om du ska sälja konsulttjänster kanske
personlig försäljning ligger närmast till hands, men troligen behöver du komplettera med visitkort och kanske även någon form av presentationsmaterial.

Marco och Emma kom tillsammans med Anita fram till att under steg 1 skulle fokus ligga på radioreklam kompletterat med viss tidningsannonsering inklusive annonsering på lokaltidningens webbplats. De skulle också, med hjälp av ungdomar i en lokal idrottsförening, dela ut reklamlappar i vissa bostadsområden där de trodde att många av deras framtida kunder bodde. En webbplats stod också på önskelistan. På webbplatsen och i butiken skulle de bjuda in till en kundklubb med särskilda erbjudanden som skulle skickas ut via e-post till medlemmarna. Denna marknadsföring skulle rikta sig till privatpersoner.

När det gäller företagen valde Emma och Marco att istället ta fram ett säljbrev som skickades ut till ett antal företag. Julen stod för dörren och det konkreta erbjudandet skulle vara designade företagsjulklappar. Brevet skulle följas upp med telefonsamtal till så många företag de hann.

Emma och Marco tittade också närmare på kundgruppen fastighetsmäklare. Just denna kundkategori var lätt att identifiera. Det fanns åtta fastighetsmäklare i staden. Emma hade redan sett att en av dem erbjöd homestyling via en konkurrent. De valde därför att rikta sin marknadsföring mot de övriga sju. De skulle ringa dem och boka besök för att berätta om sina tjänster. Då borde de också ha någon form av presentationsmaterial.

Här är början på Marco och Emmas aktivitetsplan:

Datum/Vecka Aktivitet Kostnad Ansvarig
 v. 29  Logotyp och profilprogram  6 000  Marco
 v. 36  Webbplats  25 000  Emma
 v. 36-52  Kampanj – Radioreklam  30 000  Emma

Gerillamarknadsföring

Tänk på att det även finns marknadsföringsinsatser som inte kostar så mycket, men som ändå kan ge resultat. I en av de mer kända så kallade gerillakampanjerna lånade SJ några sädesfält i anslutning till Arlanda. Där klippte de fram priserna för att åka tåg istället för att flyga så att det syntes från luften. Kampanjen fick väldigt mycket uppmärksamhet.

Läs mer om kreativ marknadsföring som ger resultat

Ett annat exempel är när företaget som sålde dunjackor lät en av de anställda gå med ett befruktat hönsägg innanför jackan. Efter ett tag kläcktes ägget och självklart fick jackorna och företaget väldigt mycket positiv publicitet både i radio och i tidningar. Så försök att tänka kreativt.

Uppföljning

Du bör se till att varje aktivitet är utformad så att du kan göra en uppföljning av resultatet. Det gör att du sedan kan se vilka marknadsföringsinsatser som gav mest och hela tiden förbättra dig. På webbplatser kan du till exempel se besöksstatistik, du kan använda dig av rabattkuponger eller räkna telefonsamtal och mejl i samband med en kampanj. Gör en plan för hur du ska följa upp dina insatser redan när du planerar aktiviteterna, så glömmer du inte bort det.

Senaste nytt

Välj kommun från listan