Outsourcing är inte bara ett sätt för ett företag att kunna bli effektivare och växa bra. Företag som tar outsourcing-uppdrag växer alltjämt då behovet av tjänsterna verkar öka för vart år som går.

Boomen med att outsourca delar av företagsverksamheten satte ordentlig fart på 1990-talet. Det var också då som IT-tjänsterna gjorde sitt stora intåg i företagen. Det gav möjligheter för många företag att starta och utvecklas genom att helt enkelt erbjuda outsourcingtjänster.

Fördelen att driva ett outsourcingföretag

Både stora och små företag söker med ljus och lykta efter effektiva lösningar för att hålla nere sina kostnader. En affärsidé som ger lägre omkostnader för företagen har goda chanser att lyckas. Det företag som erbjuder outsourcing-tjänster kan förvänta sig att få stadigvarande kunder och ett tätt samarbete. Genom att få in flera företag som stadiga kunder kan ett outsourcingföretag etablera en säker utveckling. Man slipper helt enkelt jaga kunderna stup i kvarten, utan kan också själv fokusera på det som är företagets verkliga kärnverksamhet.

Här gäller det att sälja in sin kompetens och visa vad man går för och bilda långvariga relationer.

Växande outsourcing

IT-tjänsterna är fortfarande det snabbast växande området vid outsourcing. Tjänsterna blir alltmer komplicerade och det är nästan nödvändigt att anlita utomstående proffs. Men även små företag har börjat lista ut att outsourcing kan effektivisera företaget. Så här finns många kunder att erbjuda sina tjänster till.

Öppnar för en ny marknad

Ett företag som har som affärsidé att erbjuda produkter eller tjänster för företag som söker outsourca delar av sin verksamhet verkar inom Business to Business-verksamheter (BTB). Det behöver inte betyda att man inte har privatpersoner som kunder också. Ett städbolag, en tvättfirma eller ett IT-företag kan både ha företag som outsourcar och privatpersoner som målgrupper. Det finns inga hinder i det. Det kan till och med betyda att företaget på så sätt öppnar upp för en större marknad.

Nackdelar

Att vara ett företag som erbjuder outsourcingtjänster betyder inte alltid långvariga och säkra kunder. Det betyder att det blir ett stort avbräck i verksamheten när en kund faller bort. Med ett fåtal kunder blir beroendet av just dessa så mycket större. Det gäller att försäkra sig om att ha flera stadiga kunder, så att ett bortfall inte avgör hela företagets framtid.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
1 kommentarer
Tomas
2013-01-23 14:44
Denna artikel gav mig energi,
"...även små företag har börjat lista ut att outsourcing kan effektivisera företaget"
Jag har själv ett nystartat företag vars affärsidé är att ge lägre omkostnader för våra kunder genom att erbjuda dem tillgång till kvalitativa IT-resurser till bästa pris, och det är givetvis extra kul att läsa en artikel som denna. Att jag har en affärsidé som inte bara gynnar mig själv utan faktiskt även min kund ger mig förtroende att arbeta vidare. Mina stora utmaning som nyföretagare är att hitta vägar att nå ut till marknaden/företag och få dem att förstå att båda parter faktiskt har något att vinna på detta koncept.

Så företagare! Välkomna att höra av Er till way2source.se för ett gynsamt samarbete!
Din text för länk
Se mer...
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.