Business Sweden erbjuder hjälp med att planera och genomföra internationella satsningar. Genom dem kan du analysera och få hjälp av rådgivare men redan nu kan du ställa dig 5 avgörande frågor som kan hjälpa dig på traven.

Varför vill du exportera dina varor eller tjänster?

Den första frågan du bör ställa dig är just: vilka orsaker finns det som gör att du vill exportera dina varor eller tjänster utomlands? Är det en lönsam affär och vad kommer du i så fall att tjäna på det? Finns det någon grund som gör att det kommer vara värt det extra arbetet och varifrån fick du idén? Det finns alltid en anledning att skriva ner en lista på alla anledningar som finns som innebär att internationell export vore bra för ditt företags utveckling. När du ställt dig dessa frågor och listan är tillräckligt bra, då kan du börja fundera på en strategi.

Vad vill du exportera för något?

Hur ser du på din exportsatsning. Är tanken att du ska exportera alla varor och tjänster som du erbjuder eller bara ett begränsat urval. Finns det en internationell efterfrågan på alla dina varor eller tjänster? Genom att se till den internationella efterfrågan kan du bestämma mer exakt vilka varor eller tjänster som bör erbjudas för största lönsamhet.

Vart vill du exportera?

Fundera på vart du kan exportera dina produkter eller tjänster. Vilka regioner eller länder har en efterfrågan på just din produkt eller tjänst och var kan du tjäna mest pengar? Genom att göra upp en plan som visar vart du bäst kan exportera dina produkter eller tjänster så ökar du möjligheterna att göra gynnsamma affärer just där. Det är även viktigt att se över vilka regler och tullar som gäller för landet/länderna och se om det fungerar för ditt företag att exportera varor eller tjänster dit.

Vem ska du sälja till?

När du har bestämt dig för vart du ska exportera dina produkter eller tjänster är det dags att ta reda på vilka potentiella kunder som finns i området. Var kan du hitta ett tomrum som behöver fyllas och vem kan dra nytta av just det du har att erbjuda? När du har tagit reda på vilka som kan ha ett intresse för din produkt eller tjänst är det bra att se över vilka samarbeten som skulle fungera och vara nödvändiga för dig.

När ska du börja exportera?

Hur ser tillväxten ut i det landet eller den regionen som du tittat på. Är det läge att redan nu göra affärer där eller ser prognosen ljusare ut under de kommande åren? För att lyckas som bäst är det bra att ha koll på bästa tillfälle att satsa.

Lycka till!

Läs även: Guide för småföretagare som vill exportera

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.