Den Globala Byn krymper och jag tar mig från Göteborg till antingen Schweiz eller Portugal snabbare än vad det tar att köra bil till Stockholm… På samma sätt så borde svenska företag öppna upp för att leta kompetens utanför sitt närområde samt även utanför Sverige, det är mycket viktigare att man får rätt person på rätt plats istället för att placeringen av personen ifråga är rätt.

Internationell kommunikation blir snabbare och betydligt mer effektiv.

Nyligen läste jag en artikel där företag skaffar kontor i attraktiva centrumlägen för att attrahera rätt personer. Mitt liv är arrangerat precis tvärtom - och jag presterar bättre än någonsin! Det är mycket viktigare att man får rätt person på rätt plats. 

Lärdomar från alla världens hörn

Jag har jobbat och gjort affärer i de flesta världsdelar och i 35 länder; från Norden/Europa till Mellanöstern, Asien, Africa, Amerika och Australien; från Sverige, till Vietnam, Iran, Slovenien, Libanon, Saudiarabien, Malaysia, Sydkorea och Japan.

Bland de viktigaste lärdomarna från dessa resor och möten med olika kulturer är att man kommer långt med sunt förnuft och med att kommunicera på ett sätt som folk förstår istället för att tro att alla i hela världen har samma sociala koder som man själv har använt på reflex hela livet.

En annan lärdom är att det idag går utmärkt att anställa mer flexibelt och ändamålsenligt än förr i tiden.

Jag har tidigare arbetat 12 år i ett företag som har den traditionella svenska möteskulturen. Idag har jag mitt eget konsultföretag och jobbar åt företag i Schweiz, Portugal och Brasilien där jag ansvarar för företagens globalisering inom tandimplantat och avancerade 3D-printade käkrekonstruktioner.

Mer kvalitetstid

Jag har en väldigt effektiv arbetsdag eftersom jag slipper spendera tid på väg till och från kontoret. Jag har mitt kontor 5 minuters promenad hemifrån. Just närheten till kontoret är extremt mycket värt, i alla fall för mig. På det stora hela så har jag betydligt mer tid för familjen när jag är hemma jämfört med tidigare även om jag reser mer än någonsin. 

Jag är gift och vi har 3 barn i åldrarna 7, 9 och 11 år. Nu när jag jobbar deltid för olika företag kan jag styra min arbetstid och vara delaktig på ett helt annat sätt med familjen. 

Grip tillfällena när de kommer

Mellan 2005-2017 jobbade jag inom olika Internationella försäljningschefsbefattningar på Astra Tech AB i Mölndal. Företaget köptes upp av ett amerikanskt bolag som heter Dentsply och när min befattning under 2017 skulle flyttas till Hong Kong tog jag beslutet att sluta och starta eget.

Idag har jag ingen verksamhet alls i Skandinavien åt mina arbetsgivare, utan allt är i Europa, Mellanöstern, Asien och Nord- och Sydamerika. Jag har tydliga mål som jag jobbar utefter och fokus ligger på internationell expansion. 

I det svenska traditionella systemet anställs personer för att de bor nära kontoret och inte för att de är de bästa för arbetet. Jag hoppas att fler får möjligheten att jobba utanför det systemet i dagens moderna ekonomi. 

Praktiska tips

Jag reser 2-3 veckor per månad åt mina arbetsgivare och jag har mina knep för att få vardagen att funka med olika tekniska lösningar.

För min egen del så sker allt mindre kommunikation via email utan mer och mer sker via FaceTime, Skype, Whatsapp, Wechat, Line, Messenger och SMS. Internationell kommunikation blir snabbare och snabbare och det gör även att man blir betydligt mer effektiv.

Nicklas André-Andersson,

Director Business Development, SIC invent AG (Schweiz)
Chief Commercial Officer, P-I Brånemark, A Company of SIC invent Group (Brasilien)
Chief Commercial Officer, BoneEasy Company (Portugal)

Läs mer: Distansarbete då, nu och i framtiden

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.