Du känner säkert igen följande invändningar från potentiella kunder:

! Jag får tänka på detta och hör av mig om det blir aktuellt.
! Jag behöver kolla med ytterligare leverantörer och får återkomma.
! Vi kan tänka oss att köpa, men priset är för högt.

Samtliga invändningar kan betyda att kunden:

  • Inte gillar dig.
  • Inte gillar din produkt.
  • Har en kompis som säljer liknande produkter.
  • Inte litar på ditt företag.
  • Inte har rätt att fatta beslut.
  • Inte behöver produkten just nu.
  • Vill se mer av vad som finns på marknaden.

Att hitta den verkliga invändningen är första steget i att bemästra invändningar.

SYNA:
¨Jag behöver tänka på detta.¨ - Fråga med rätt känsla vad det är som den potentiella kunden behöver tänka över och var sedan TYST. Sedan får du chansen att tolka in vad den verkliga invändningen är.

SYNA:
¨Jag behöver kolla av med ytterligare leverantörer¨ - kan synas genom att fråga om du får chansen att personligen komma och presentera ett motförslag till övriga leverantörer vid en bestämd tidpunkt.

Gör så här:

1. Skriv ner de 5 vanligaste invändningarna som du brukar få. Fundera på hur du kan bemöta dessa för att syna den verkliga invändningen.
2. Ta hjälp av dina kollegor för att hitta rätt argument att mjuklanda de vanligaste invändningarna. Prova med en gång!

Så omvandlar du köpsignalen till en betalande kund

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.