av Joel Sjövik
Joel Sjövik
Strumpförsäljare på Storfot.se i Ronneby
0 foruminlägg
1 artiklar

Jag har sedan 2010 drivit mitt eget företag. Idag säljer jag egendesignade strumpor online. Jag tänkte härmed dela med mig av tips, tricks och misstag utifrån mina erfarenheter av att driva webbutik som småföretagare. Håll till godo!

 

När jag var 14 var mitt största intresse att göra hemsidor (den underbara eran av "snurrande döskallar"- och "under construction"-giffar).

Att ha en gästbok på sin hemsida, som den enligt mig coolare gruppen av hemsideskapare oftast hade, var för mig en blöt dröm och nästintill ouppnåeligt. Idag är ingenting ouppnåeligt.

Ta kritik med en nypa salt

Gångerna folk i min närhet har sagt något i stil med "Det där blir ju inte bra"...

Sitt still i båten! Förmodligen har du en mycket djupare tanke än så - Det där som "inte blir så bra" enligt kritikern kan rent av fullända din idé i slutändan. Jag ska försöka göra en liknelse med att mixa musik: Du har två instrument som ligger på samma ljudfrekvens. De låter fantastiskt var för sig, men när de läggs ihop blir det bara en grå gröt. Du klipper bort och lägger till en del frekvenser på dem båda ljuden, sätter ihop dem och slutresultatet blir succé!

Var dig själv

 

Försök inte vara något du inte är. Om du t.ex. driver ett litet klädföretag - försök inte vara som Nike, Vans eller Adidas. Försök heller inte att konkurrera med dessa. Du är fortfarande liten på spelplanen. Låt det vara en bra sak för dina kunder/fans att du är lättillgänglig, har utmärkt service och hjälper dem personligen. Spela inte svår. Våga vara unik.

 


Sökoptimering

Tycker du det är jobbigt med all vetenskap kring sökoptimering på webben? Då kommer här en tumregel: Skriv som om du skriver till barn. Inte för att du antar att dina läsare är på ett barns intelligensnivå utan för att dina läsare, som alla andras på nätet, är flyktiga. De kommer till att börja med snabbt ögna igenom din text för att se om de hittar något som passar in på det de söker efter. Hittar de inte detta under 3 sekunder är sannolikheten stor att de går vidare till en annan sida - i värsta fall till någon av dina konkurrenter. Dessutom får du mycket gratis i form av sökoptimering när du skriver kortfattat, informativt och personligt.

Svara dina kunder direkt

En kund ber dig om något omöjligt via mejl eller chatt. Vänta inte med att svara. Hur bra ditt svar än blir efter du har funderat och undersökt så har det dröjt för länge. Om du inte har något bra svar är det ändå bättre att svara med exempelvis. "Jag ska se över detta och återkommer snarast".

Mikrojobba

Idag är det vanligt att man är heltidsanställd samtidigt som man driver sitt eget företag.

Som en 80% anställd trebarnsfar är det en utmaning för mig att få ihop den tid jag vill/behöver till att driva mitt företag framåt. Jag löser detta delvis genom att t.ex. ägna mitt företag 5 minuter när jag då och då får korta luckor i mitt tidsschema. På dessa 5 minuter hinner jag svara flera mejl och snabbt kolla igenom all statistik jag för på försäljningen.

Jag hoppas att jag fått just dig att fastna för åtminstone en bra sak i denna text. Gasa ordentligt, men glöm inte bromsen då och då!

Joel Sjövik, Soloartist på Storfot.se

Visa kommentarer 0
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.