Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Tema självförtroende: Tror du på dig själv?

Dela artikeln
torsdag, 12 februari 2009 0

Det var en gång två friidrottsatleter, Viktor och Knut, som tränade och tävlade tillsammans. De ägnade sig åt att springa medeldistanserna 800 och 1500 meter. På träning var de alltid ungefär lika bra, beroende på dagsformen förstås.

Ena dagen var Viktor den starkare på intervallträningen, medan Knut var starkare den andra dagen. På tävlingarna var det däremot annorlunda, för då vann Viktor alltid över Knut. Av någon märklig anledning lyckades Knut aldrig slå Viktor men alltid slå knut på sig själv så fort det verkligen gällde.

Är det inte tokigt? Fastän att Knut har besegrat Viktor åtskilliga gånger på träningen, även när de har ”tävlat”, så förlorar Knut varenda gång det är tävling på riktigt. De springer ju nästan lika fort på träningen som på tävlingen, så den fysiska förmågan borde det inte vara något fel på.

I förra artikeln handlade det om självkänsla. Den här artikeln handlar om självförtroende.

Hur är det med Knuts självförtroende?

Självförtroende handlar, såsom jag definierar det, om graden av tillit till din egen prestationsförmåga. Att ha självförtroende är att tro att du kan klara av någonting. Naturligtvis har vi olika mycket självförtroende inom olika områden. Ditt självförtroende växer varje gång du bevisar för dig själv att du klarar något.

Knut klarar av att springa ifrån Viktor på träningarna, men aldrig på tävlingarna. Vi konstaterade att det inte borde vara något fel på Knuts fysiska förmåga. Vi antar också att Knut verkligen vill vinna över Viktor. Då har Knut åtminstone grundläggande motivation till att tävla. Vi antar vidare att Knut verkligen tillåter sig själv att vinna över Viktor och inte skäller på sig själv om han förlorar. Då har Knut åtminstone hyfsat god självkänsla.

Hur är det då med Knuts självförtroende? Knut är inte lika van vid att tävla på tävling som han är att tävla på träning. Det är mycket läskigare att tävla när det verkligen gäller, inför publik och allt. Dessutom minns Knut sina misslyckanden tidigare gånger han har varit på tävling. Därför tvivlar han på sin egen förmåga att vinna. Hans tvivel och rädsla för att misslyckas igen gör honom spänd, nervös och fokuserad på sitt förväntade misslyckande. Han tror att han pressar sig till sitt yttersta för att vinna, men det gör han inte. En del av honom stretar nämligen emot. Hans kropp strejkar och slår en knut.

Hur kan Knut förbättra sitt självförtroende?

Om Knut någon gång skulle lyckas med att besegra Viktor på tävling, så skulle Knuts självförtroende skjuta i höjden. Då skulle han därefter ha lättare att lita på sin förmåga. Därför kan det vara en god idé för honom att öka sina chanser att lyckas. Ett ofta underskattat sätt att öka sina chanser att lyckas är att träna på att göra exakt det man vill lyckas med.

Vad skulle hända med Knuts tävlingsnerver om han såg till att ”tävla skarpt” lite oftare, så att han vande sig vid det? Och vad skulle hända om han bestämde sig för att det är helt okej att misslyckas på tävling? Tänk om Knut verkligen gav sig själv chansen att träna på att tävla. Tänk om han passade på att lära sig av sina missar på varje tävling, för att därmed öka sina möjligheter att lyckas ännu bättre nästa gång. Tänk om han verkligen bestämde sig för att göra vad som krävs för att en dag kunna vinna. Tänk om han belönade sig själv efter varje litet framsteg. Vad tror du då skulle hända med Knuts självförtroende?

Om Knut tränar på att vinna och accepterar att förlora har han snart vunnit.

Uppdrag: Träna på att vinna och acceptera att förlora

Upplever du att du har dåligt självförtroende inom något område? Är det något som du verkligen vill göra? Tillåter du dig själv att lyckas och att misslyckas, så det inte är självkänslan som brister (se artikel 8)? Skriv i så fall nu ner svaren på följande frågor till dig själv på ett papper:

Varför ska jag nu börja träna mer på att göra exakt det jag vill lyckas med? Varför är det bra för mig om jag inte direkt uppnår det resultat som jag önskar? Hur och när kan jag börja träna?

Har du tänkt på en sak? Det blir bra hur du än gör när du gör det du vill göra. Om du får det resultat som du önskar, grattis! Njut av din framgång och låt det stärka ditt självförtroende. Om du inte får det resultat som du önskar, då får du istället möjligheten att lära dig av situationen och få nya insikter, så att du kan prestera ännu bättre nästa gång.

En sak till; det finns grader i helvetet. Om ditt självförtroende är så lågt att du inte alls vågar träna skarpt, då kan vi kalla det rädsla eller fobi, och från det hjälper jag dig gärna att bli fri.

Vill du pumpa upp dig?

I nästa artikel visar jag dig hur du kan pumpa upp dig så du blir oövervinnelig.

Senaste nytt

Välj kommun från listan