Skäl för dina tidsbegränsade erbjudanden

Vill du göra dina erbjudanden ännu mer effektiva? I så fall ska du fundera ut varför dina erbjudanden har just den tidsbegränsningen den har. När du har ett trovärdigt skäl till tidsbegränsningen så säljer du mer. Det finns flera angreppssätt som du kan använda för att förklara skälet till dina deadlines, men oavsett vilket du väljer så måste du alltid ha ett skäl.

Här är några tips som förklarar för dina besökare varför dina erbjudanden har en tidsbegränsning.

Rakt på sak

Säg hela sanningen och ingenting annat än sanningen: ”De flesta skjuter upp sina beslut när det gäller att köpa något. Jag vill inte att du ska behöva fundera. Köp nu så får du 450 kr i rabatt. Du har allt att vinna och inget att förlora eftersom du får pengarna tillbaka om du inte är nöjd.”

Kostnadseffektivt

Det är alltid mer kostnadseffektivt att få folk att köpa nu istället för senare, eller hur? Du behöver annonsera mindre, skicka ut mindre säljbrev och så vidare. Berätta det: ”Som du säkert är medveten om så är det dyrt att annonsera. Så istället för att annonsera om och om igen så får du 20 % rabatt när du beställer idag eftersom vi på så vis kan sänka våra annonskostnader. Kom ihåg att rabatten endast gäller till den 7 oktober 2011.  

Du har säkert andra riktiga skäl som du kan använda. Gör det.

Erbjudanden där du begränsar antalet köpare

Ett alternativ till att begränsa tiden är att begränsa antalet som kommer att säljas. Det här låter naturligtvis motsägelsefullt. Visst vill du sälja maximalt av en viss produkt. Ja, men inte alltid. Den här taktiken fungerar bäst när du har ett stort antal personer som kan tänkas vara intresserade av vad du har att erbjuda. Om dina kunder tror att det bara finns hur många produkter som helst och att det inte är så många som är intresserade så kommer de inte att känna att det är bråttom att köpa nu. Men om de vet att det bara finns ett visst antal produkter och att det är många som är intresserade så kommer de självklart att känna att det är bråttom att beställa.

Skäl för att begränsa antalet köpare

Support och kundservice

Det här skälet är (självklart) bäst när det gäller produkter som kunderna behöver hjälp med från kundservice eller supportavdelningen. Detta innebär att du och ditt företag bara har lika mycket tid som alla andra (det vill säga 24 timmar) och därför kan du bara erbjuda ett visst antal eftersom kundservice eller supporten kommer att bli överbelastad annars.

Lagerstatus

Du har helt enkelt bara ett visst antal produkter i lager och du vill bli av med dem för att kunna beställa nya. Det kan även handla om att du har ”förra årets modell” kvar i ett visst antal exemplar och att du behöver sälja dem nu för att beställa årets modell.

Byteshandel

Ge mig x så ger jag dig y. Schysst deal, eller hur? Den här varianten kan du använda när du bara behöver ett visst antal svar. Till exempel vid en kundundersökning om en viss produkt som du funderar på att uppgradera eller förbättra. Svara på XX frågor så får du XXX kr i rabatt när du köper produkten Y. Vi behöver endast 100 svar så först till kvarn.

Sammanfattning    

Nu har du flera olika sätt som du kan använda för att få kunderna att köpa direkt. Tänk på att ge kunderna skäl att köpa nu istället för senare, förklara konsekvenserna av att inte köpa nu och skapa ett erbjudande som får kunden att köpa nu istället för senare.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.