Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

5 tankesätt för att lyckas med dina nya hälsovanor – oavsett var du börjar

Dela artikeln
torsdag, 25 oktober 2018 0
5 tankesätt för att lyckas med dina nya hälsovanor – oavsett var du börjar

Upplever du att du kämpar med att göra förändringar eller förbättringar med din hälsa – eller livsstil? En stor del av dem som lyckats nå sina önskade lägen har alla det gemensamt att de bestämt sig för att göra något – och sedan gjort det.

Genom att ta ett steg i taget och göra det konsekvent, genom små val i vardagen, kan du underlätta din hälsoutveckling och över tid göra stor skillnad. I denna artikel kan du läsa mer om fem tankesätt andra använt för att lyckas – oavsett varifrån de började. Och kanske kan de även hjälpa dig?

1. Du kan ”börja om” varje minut och varje dag

Oavsett om det är senaste fikan på mötet eller år av jojo-bantning har vi alla säkert något vi ångrar med vårt beteende. Det viktiga att komma ihåg är att livet går vidare. Det är inte kört för att det slank ned en kanelbulle, eller två, på mötet utan acceptera att du gjorde det valet - och fortsätt därefter med dina goda val. Kom ihåg att ta lärdom av de tillfällen du upplever att du ”missar” och lär dig för att förebygga i framtiden.

2. Kom ihåg, du behöver inte göra något - du väljer att göra något

Vilket språk och vilka frågor vi väljer att använda när vi pratar med oss själva har en stor påverkan på hur vi känner oss. Hur du väljer att se på en situation eller en utmaning har en stor inverkan på hur du hanterar den och hur du lyckas lösa den. Livet kommer alltid komma med utmaningar – frågan är bara hur vi hanterar dem. Försök välja att vara schyssta mot dig själv och göra ett aktivt val kring det du känner är viktigt för dig. Det är en stor skillnad mellan att säga att ”jag måste...” och ”jag vill…”.

3. Du sätter reglerna, inte ett färdigskrivet program

Många blir avskräckta när tränings- och kostprogram känns som om de har skrivits för någon annan. Och det är förståeligt. Eftersom de flesta är skrivna för någon annan än just dig. Alla har vi olika behov.

För en hållbar viktminskning finns det ingen ”one size fits all”. Även om träningsprogrammet passar lysande för kollegan kanske det inte är rätt för dig. Vad kan du använda som passar din vardag, dina förutsättningar och ambitioner? Alternativen finns överallt runtomkring oss. Vad passar ditt liv? Inspireras av det du tycker om och anpassa så det passar ditt liv.

4. Se dig själv som en förebild - och var den förebilden för andra

En princip många använder för att förändra en vana är ”som om”-principen; att tänka som om det du vill uppnå redan vore sant. Den typen av visualisering är kraftfull för att hjälpa dig ta dina första steg framåt.

5. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något

Vi människor är väldigt bra på att fokusera på det vi inte kan – och vad vi inte har. En viktig funktion i vår överlevnadsinstinkt. Vilka resurser och kapaciteter har du? Glöm det du inte har eller kan. Vi har alla olika förutsättningar och mål, olika liv och olika drömmar. Som Håkan Hellström sjunger; ”Du kan gå din egen väg”. Starta där du är, använd det du har, gör det du kan. Du kommer snart märka en stor skillnad.

Fundera i lugn och ro över: Vad gör din ”förebildsversion” av dig själv idag? Hur ser den personens morgonrutinen ut? Vilka val gör den versionen av dig själv under dagen? Och, den viktigaste frågan, hur kan du börja göra lite mer av det redan idag?

Använd de punkterna som passar just dig och ditt liv, reflektera över vad som fungerar eller inte fungerar, justera där det behövs och njut av vägen framåt.

 

Välj kommun från listan