Ifall du bekantat dig med delningsekonomin har du förmodligen bott i någon annans lägenhet eller kört någon annans bil redan. Du kanske dessutom gjort dig av med alla DVD- och CD-skivor eftersom du numera tittar på film genom Netflix och lyssnar på musik via Spotfiy.

Att ha mer samtidigt som du äger mindre är paradoxalt, men det är exakt var vi på sikt men i en småskalighet redan befinner oss. Tack vare den tekniska utvecklingen är det busenkelt att flytta äganderätten i en ekonomi baserad på delning och abonnemang. Världskända plattformar som Airbnb och Uber är länken mellan hyresvärdar och förare som tack vare digitaliseringen går att kontakta med ett par enkla knapptryck. Men det kommer att komma delningsplattformar så mycket mer och för så många fler.

Frågan är hur långt det kan gå? Och finns det saker vi alltid kommer vilja äga?

Begreppet ”teckningsekonomi” som forskaren Kevin Kelly nyligen grundat pekar på hur snabbt fysiska produkter blivit immateriellt tillgängliga digitalt. Nu har alla med tillgång till internet möjligheten att välja mellan miljontals böcker utan att gå till biblioteket som ett av många exempel.

Men teorin uppmärksammas även de tjänster och hjälpmedel som kommer bli svåra att göra immateriella, så som bilar, verktyg, kläder och annan utrustning. På många platser världen över finns det ingen ekonomisk eller praktisk fördel med att äga en bil när du idag kan bli upphämtad eller låna ett fordon inom bara några minuter utanför dörren. Särskilt eftersom du dessutom då även slipper reparera, städa, försäkra och underhålla bilen. Tro mig - Prenumerationer är framtiden!

Så reser du utan väska men har med allt du behöver på semestern

Ägarskap handlar inte alltid om hur praktiskt eller bekvämt något är. Komfort, förtrogenhet och status är en del av det vardagliga sociala spelet som är svåra att digitalisera och prenumerera på.

Klädbranschen är däremot ett bra exempel där stora förändringar skett på kort tid. Även ifall det känns tryggt att packa ner dina personliga tillhörigheter och kläder i en väska kommer du snart kunna ta emot allt du behöver under semestern på destinationen. När du använt plaggen och är på väg hem lämnar du väskan på plats och reser du utan smutsiga kläder hem igen.

Missa inte: Hur du som företagare kan dra nytta av den växande delningsekonomin

Samma system går att använda till vardags hemma. Genom att skanna av din kropp känner systemet och människorna bakom tjänsterna av vilka kläder som skulle kunna passa dig. Då skulle de bli levererade på dig efter tycke och smak, du skulle bära dem med en gång och sedan skicka tillbaka kläderna för att rengöras och därefter skickas till en annan person. Ett koncept som ingår under grenen ”cirkulär ekonom” i vilket är praktiskt, för konsumenten underhållsfritt och ger dig en oändligt med valmöjligheter på ett miljövänligt sätt.

Titta bara på Danmark där bland annat företaget Vigga som erbjuder klädprenumerationer för småbarn växt i rasande fart. Ur ett miljö- och ekonomiskt perspektiv finns det ingen som kan slå idén på fingrarna, men frågan är vad du låter dina barn gå i för kläder. För oss äldre återstår det att se hur snabbt vi kan ta till oss dessa nymodigheter.

Cirkulär ekonomi är framtiden, så se upp företag!

Det är inte bara kläder, bilar, båtar och verktyg som blir mer och mer populärt att dela på. Idag erbjuder företag som Wunderchef hemlagad hämtmat och ToolPool gratis uthyrning av verktyg i Sverige (har du provat något av det?). Du kan också hyra din ”elmysbåt” egen båt via rentaboat. Förändringen är redan här men den kommer också ta tid för vissa områden där den sociala inställningen hos varje generation är den stora bromsklossen snarare än tekniken och koncepten själva.

Läs även: Vad är cirkulär ekonomi?

Just cirkulär ekonomi som växt i takt med världens mer miljöinriktade tänk omsatte 2013 15 miljarder USD men förväntas redan 2020 omsätta mer än 335 miljarder USD. Utvecklingskurvan är extrem och jag är övertygad om att vi inom snar framtid kommer förändra vårt levnadssätt på mängder av olika plan tack vare tillgängligheten genom digitaliseringen och miljömedvetenheten. Till år 2030 förväntas man släppa ut 450 miljoner ton mindre koldioxid och ha skapa över 580 000 jobb i EU-zonen (Källa: Europakommissionen). Med utvecklingen kommer alla företag som erbjuder produkter och digitala tjänster på sikt behöva förändra sig ganska drastisk dessutom.

Är du redo för framtiden?

Är du redo, är din familj redo och är din organisation redo för framtiden? Om inte, låt mig hjälpa er att förstå vad och varför saker händer. En sak är glasklar. Gör dig redo nu, väntar du är det nämligen för sent.

Som alltid vill jag gärna höra av dig med dina funderingar, idéer och kommentarer.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.