Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Esport växer så det knakar

Dela artikeln
onsdag, 02 augusti 2017 0
Esport växer så det knakar

Elektronisk sport, även kallad esport, är ett växande fenomen som har haft en stark uppgång de senaste åren. Man har länge sett att esporten har varit stor i Kina där spelarna näst intill behandlas som rockstjärnor och nu har esportfebern även slagit till Europa. Emil Christensen som är mer igenkänd under sitt spelnamn ”Heaton” har upplevt esporten sedan dess begynnelse i slutet av 90-talet.

I en intervju berättar Emil om när han och hans dåvarande Counter-Strike lag, Ninjas in Pyjamas (NIP) åkte på en esporttävling i Kina år 2002. När de kom till flygplatsen så möttes laget av ett hav människor som bara var där för att få se dem anlända och förhoppningsvis få en autograf. De blev även stannade av poliser som först väckte oro men som senare visade sig vara där för att eskortera laget till hotellet. Detta var nu 15 år sedan, och sedan dess har utvecklingen ökat lavinartat.

Esportens prisutdelningar chockerar

För 10 år sedan så var det inte direkt några stora pengar esportspelare tjänade. De fick vara nöjda om de tjänade tillräckligt för att kunna livnära sig på spelandet. Men allt eftersom intresset har blivit större har mer pengar kommit in i industrin och spelarnas lönekuvert har blivit allt större. Idag kan esportspelare tjäna riktigt stora pengar, men de måste då vara riktigt bra för att hålla sig i toppen.

Under 2015 var den totala summan av prispotter som delades ut globalt i esport turneringar 498 miljoner kronor. Under 2016 växte totalsumman till 760 miljoner kronor vilket är en ökning på över 50% på bara 1 år.

Inspekterar vi enskilda prispoler för esport turneringar så ligger idag Dota 2 i topp med turneringen The international som förra året delade ut vinster för ca 170 miljoner kronor.

Men för att hålla sig kvar i toppen och kunna ta del av de stora prispotterna krävs hårdare arbete än vad många tror. Trots den till synes fysiskt kravlösa miljön proffsen verkar i så är faktorer som reaktionsförmåga, långvarig fokus och kommunikation essentiella faktorer som kräver en välskött fysik. Precis som i vanliga idrotter är spelare som bäst mellan cirka 18-28. Sedan är det vanligt att t.ex. reaktionsförmågan i snabba moment tynar av.

Esport betting följer trenden

Samtidigt som esportindustrins turneringar och prispoler växt så har även odds spel, vilket ofta refereras till som betting, ökat inom esport. Det finns idag en stor mängd spel att betta på inom esport men det är en bara handfull som lockar stora mängder spelare. Det vanligaste spelet att betta på idag är Counter Strike: Global Offensive, vilket även kallas CS GO betting och har blivit enormt på grund av spelets extrema popularitet. Spelet härstammar från den klassiska Counter-Strike serien som har varit populärt sedan eporten startade. Andra spel som blivit stora att betta på är Dota 2, Leuage of Ledgends, Overwatch och Starcraft 2.

Framtiden

Vänder man blickarna framåt och tittar var esporten är på väg så tyder alla tecken på att svaret är rakt uppåt. I Newzoos undersökning från tidigare i år rapporterades att den globala omsättningen för esport växt från $325 miljoner år 2015 till $493 miljoner år 2016. Om detta inte var en kraftig nog ökning så spår de i samma undersökning att omsättningen kommer uppstiga $1488 miljoner år 2020. Intäkterna kommer mestadels från mediarättigheter, reklam, sponsorskap, handelsvaror, biljettförsäljning och från speltillverkare.

Så vare sig man gillar esport eller inte så är det bara att vänja sig, för fenomenet ser ut att vara här för att stanna, och kanske till och med för att utmana traditionell sport.

Välj kommun från listan