Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Tydlig profilering har gjort Kakfateriet framgångsrikt

Dela artikeln
måndag, 31 mars 2014 0

Klaudia kakfaterietKlaudia startade Kakfateriet i januari 2012 och butiken blev redan efter ett par månader en hit. Både media och bloggare har uppmärksammat produkten som Kakfateriet säljer. Klaudia kallar den för kakfatspinne eftersom att det inte finns något riktigt namn på den. Till privatpersoner säljer Kakfateriet via webbutik och på mässor men de arbetar också som grossist och ställer ut på Formex.

- I dagsläget har vi ca 300 återförsäljare runt om i Norden och Europa. När jag startade fick jag hela tiden frågan om hur länge jag trodde att trenden att göra egna kakfat skulle hålla i sig. De flesta trodde att den skulle hålla i sig i två år. Nu när de två åren har gått kan jag konstatera att intresset aldrig varit större!

Vilken är din affärsidé?

Affärsidén är att nischa sig på en specifik produkt och alltid vara störst. Mitt mantra är: Jag var först och nu är jag störst! Jag satsar stenhårt på bra service till alla mina kunder och går alltid den extra vägen för att de ska vara nöjda.

Hur skaffade du dina första kunder och hur marknadsför du företaget?

Genom sponsrade länkar på Google kom jag snabbt igång med webbutiken. Sedan kontaktade jag flera bloggare och erbjöd dem att bygga kakfat av mina produkter, vilket de nappade på. Genom att ställa ut på mässor har jag byggt upp mitt varumärke och fått kontakt med många journalister. Dessutom nätverkar jag i den mån jag hinner, både via Facebook och via träffar.

Sköter du allt i företaget själv eller har du hjälp av andra?

I dagsläget sköter jag det mesta själv, men lägger ut bokföringen. Jag planerar att anställa personal under våren och självklart rycker familjen in och hjälper till när det blir mycket.

Gjorde du några misstag som du skulle kunnat undvika och har du några tips till andra som funderar på att starta företag?

Jag borde ha lagt ut ekonomin redan från början. Lägg tid på det du är bra på och anlita andra för att göra det andra. Undvik även att lägga pengar på annonser i tryckt media om det är på nätet du säljer. Marknadsför dig där kunderna är!

Tips: Nätverka! Gå på träffar för företagare och knyt kontakter. Använd dig att sociala medier för att marknadsföra dig. Läs på nätet hur andra har gjort och bli inspirerad. Om du ska sälja varor på nätet, se till att du har professionellt tagna bilder då det gör stor skillnad för kunderna.

Besök hemsidan: Kakfateriet

ÄMNEN:

Senaste nytt

Välj kommun från listan