av Redaktionen
Redaktionen
Författare på Foretagande.se
46 foruminlägg
1215 artiklar

 

Digital stress har blivit allt vanligare, både på arbetet och fritiden. Genom att ständigt vara tillgänglig, både via samtal och e-post, uppstår lätt känslan av att arbetet pågår hela tiden, trots att det finns fasta arbetstider. Den digitala stressen kan förstärkas på fritiden, eftersom de flesta fortsätter att vara uppkopplade och ständigt tillgängliga för vänner och familj.

Tydlig struktur

På arbetet går det inte att undvika meddelanden och samtal. Däremot går det att skapa en sund och hållbar relation till den digitala kommunikationen. Det går därmed att undvika att utveckla en digital stress. Om ditt företag inte har en policy som kräver att varje meddelande ska svaras på direkt är det en bra idé att sätta fasta tider för när man läser och svarar på mejl samt tar emot telefonsamtal. Detta var en av fem punkter som hälsoforskaren Magdalena Stadin tog upp i en intervju med https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ om hur vi undviker digital stress. Att stänga av ljud och notifieringar kan också bidra till en bättre arbetsro. Som chef är det bra att med jämna mellanrum påminna sina anställda om vilka krav som ställs på dem gällande svarstider eller tillgänglighet. 

Ta med strukturen hem

Samma struktur bör användas även på fritiden. Efter en lång dag på arbetet är det till nya digitala enheter vi vänder oss för att slappna av. Detta har både sina fördelar och nackdelar. Skärmtid kan både bidra till socialt umgänge och underhållning. De flesta streamar filmer och serier från Netflix, Play-appar och andra tjänster. Spel spelas via Twitch, i appar och på https://www.vinnarum.com/sv. Spelsajter som spelas i webbläsaren går att spela på olika enheter och spelutbudet är brett oavsett val. För att undvika att spela för mycket och för länge har alla licensierade spelsajter kopplat upp sig mot plattformen Spelpaus. Den ser till att spelare kan sätta upp gränser, pausa och testa sina spelvanor. Liknande gränser kan sättas upp på egen hand för övrig digital användning. Bestäm hur länge du ska sitta fram surfplattan eller datorn och se till att du gör något annat än att titta på en skärm innan du ska sova. Ljuset från skärmarna ökar dopaminet som utsöndras i kroppen och gör det svårare att sova.  

Gör något annat

 

Har du svårt att koppla av från att kontrollera mejlen eller svara direkt på varje meddelande är det ett tecken på att du behöver ta en paus. Känner du att det börjar att bli för mycket mejl på arbetet kan det ibland räcka med att resa på sig och ta ett par andetag. På fritiden är det lättare att koppla ifrån helt och faktiskt gå och göra något annat. Enligt https://www.prevent.se/arbetsliv/ är ett bra alternativ att träna och röra på sig. Inte minst underlättar det för rygg, axlar och nacke, som lätt påverkas negativt av för långa skärmtider.

Skulle tillvaron bli för tung ska du prata med din chef. Kanske finns det redan riktlinjer för hur situationen ska och kan hanteras. Och om det har varit mycket skärmtid på jobbet, kanske du inte behöver sätta dig vid datorn direkt när du kommer hem.

Visa kommentarer 0
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.