Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Vad är ett paradigm och paradigmskifte?

Dela artikeln
söndag, 15 augusti 2010 1
Vad är ett paradigm och paradigmskifte?

Ett paradigm är ett sätt att tänka på, ett tankemönster. Antingen kan ett paradigm vara begränsande eller expanderade. Vad är det värt att få ny arbetsglädje? Få en positiv företagskultur? Hur stor produktivitet ger ny motivation på ett företag?

Exempel på paradigm och paradigmskifte

Ända fram till 1954 hade ingen sprungit en engelsk mil under 4 minuter. Alla var överens om att detta var omöjligt. Det fanns vetenskapliga fakta som visade att människans rent fysiskt och psykiskt inte klarade av detta.
Alla levde i paradigmet, attityden ”det går inte, det är omöjligt”.

6 maj 1954 så gjorde Roger Bannister det som ingen hade trott kunde hända, han sprang en engelsk mil under 4 minuter. Året därefter gjorde drygt 30 personer samma bragd, 1956 ytterligare drygt 300.

Vad hade hänt, som gjorde att människor helt plötsligt kunde springa under 4 minuter. Vilken gräns hade sprängts? Var det den fysiska gränsen? Nej!!!!

Svaret är att det var den mentala gränsen som sprängdes.


Människor började tänka utifrån paradigmet ”att det går, det är möjligt”.

Vi påstår att alla företagskulturer och människor satt upp omedvetna mentala gränser som begränsar möjligheten till expansion. Så länge dessa begränsningar och attityder inte är urskiljda så kommer de att styra vårt liv och genomsyra företagskulturen och ge upphov till resultat som står i linje med begränsningen.

När vi jobbar med uppdrag och företagskultur är det enormt givande att se ledningen, mellanchefer och nyckelpersoner samt personalen börja röra sig mot den företagskultur de har längtat efter, och som innehåller feedback, ny motivation, tydlighet i rollbeskrivningar och mål som följs upp i vardagen.

Och vet du dessa företag som väljer att se över dessa begränsningar, de är också lönsamma och växande. Personal stannar och man drar till sig nya ledare som vill hoppa på tåget.

Hur är det hos ditt företag? Din arbetsplats? Vad skulle hända om du/ni kunde få ett paradigmskifte och nå högre, längre än ni någonsin har varit. Allt börjar med en tanke av hopp. Som ett förstoringsglas där solen lyser igenom och det bränner hål för man har valt att fokusera och hålla stilla. Nu går loppet i höst för alla företag som vill växa, bygga starkt, se över motivation och vinna sin kundmarknad. Ledaren går alltid först. Hur ska du göra?

ÄMNEN:

Kommentarer

  • Peter
    Peter fredag, 14 december 2012

    Steven R Covey har ett bra exempel på ett paradigmskifte.

    Han färdades i en tunnelbana och in kommer en man med sina två söner. Sönerna rusar runt, skriker och stör folk och detta fortsätter en lång stund. Han tröttar till slut och frågar varför han inte gör något för att kontrollera sina barn. Fadern svarar: "Vi kom precis från sjukhuset där deras mamma dog. Jag vet inte hur man ska hantera det och jag antar att de inte heller vet."

    Plötsligt ser du allting annorlunda. Det är kraften i ett skifte av paradigm. Det är samma barn som skriker i tunnelbanan, men man ser på dem och situationen på ett helt annat sätt.

Välj kommun från listan