Den första frågan tänker jag inte fördjupa mig i här utan jag nöjer mig med att ta upp redovisning och revision. Vid start av ett företag kan det ju vara ganska svårt att förstå meningen med redovisning. Speciellt om den delen inte alls har med just din kärnverksamhet att göra.

Det verkar invecklat och ganska tråkigt med en massa siffror och papper. Dessutom har du aldrig riktigt tyckt om pappersarbete.

Emellertid finns det ett par viktiga punkter som är värda att peka på igen.

De kan hjälpa dig framåt för att förstå sambanden mellan din verksamhet och redovisningen.

Därför ska du sköta redovisningen/bokföringen

  • Du som ägare/företagare får kontroll över bolagets ekonomi.
  • Du får överblick över de kostnadsposter företaget som mest eller minst spenderat av sitt kapital
  • Du får kontroll över kundfordringar som blivit/inte blivit betalda
  • Du får kontroll över leverantörsbetalningar som blivit/ inte blivit betalda
  • Du får kontroll över tillgångar, eget kapital och skulder
  • Du kan få fram en momsredovisning inför månads- eller kvartalsdeklarationer
  • Du får insyn i hur stor din omsättning blivit under en viss period
  • Du kan se hur mycket ditt beskattningsbara resultat ökat per ett visst datum
  • Du kan se om ditt företag går med vinst eller förlust
  • Du kan följa resultatet av flera enheter, om företaget har fler verksamheter
  • Du kan briljera med en resultat- & balansrapport inför banker och kreditinstitut
  • Du kan glänsa med en snygg årsredovisning hos bolagsverket och andra intressenter
  • Krav enligt bokföringslagen att ha en löpande redovisning
  • Ett måste för att få fram underlag till din skatteberäkning och taxering kommande år

Du kanske först tänker att det här kan jag ju göra själv och dessutom spar jag en massa pengar. I vissa fall kan det ju självklart vara på det sättet, dock inte för alla företagare.

Ibland kan det faktiskt kosta mer att göra själv, eftersom det tar mer tid att reda ut för någon extern, om du bokfört en massa fel först och sedan lämnar över i sista stund. Eller så kan du ju missa en massa möjliga avdragsgilla kostnader och kanske boka upp momsen fel.

Du kan ju även missa en massa arbetstid för att marknadsföra, producera och sälja dina egna produkter och tjänster. Istället har du fastnat med tummen i pappershögen och river förtvivlat ditt hår för att förstå hur debet och kredit hänger ihop och vad är det egentligen för poster som går in balansräkningen och varför finns inte de i resultaträkningen.

Ofta startar ju företag inte sin verksamhet, för att hälften av tiden ska gå åt till redovisningen som de dessutom inte till fullo behärskar.

Det finns då hjälp att ta till hos seriösa och kunniga redovisningskonsulter. Sveriges Redovisnings konsulters förbund, SRF har medlemmar som är auktoriserade, vilka är rekommenderade att anlita.

Intressant förslag om ny regel år 2010

Tänkte även nämna ett spännande förslag för de som missat. Enligt en utredning föreslås, slopad revisionsplikt för alla mindre företag. Det kan vara en sur kostnad i slutet på varje år för många företag. Bolag som ändå måste ha en revisor i slutändan för revisionen, måste ligga högre än minst två av nedan nivåer:

  • Omsättning över 83 miljoner
  • Över 50 anställda
  • Balansomslutning över 41,5 miljoner kronor

Det här förslaget ligger ännu på utredningsnivå. Jag vet att många små bolag ändå hoppas att det kommer gå igenom. I nästan alla andra EU-länder är de små företagen redan undantagna från revisionsplikt. Det enda lika stränga land som Sverige i frågan är Malta idag.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.