Vi är vana vid att betrakta jobbannonser från “utsidan”. Vi dras in beskrivningarna inom de ramar som annonsörerna har skapat. Huvudfrågan blir: "Har jag, eller någon som jag känner, de egenskaper som eftersöks?" Men vi kan faktiskt vända på förstoringsglaset, och fråga oss: "Vad är det för typer som har utformat platsannonserna?".

En sak är säker: människor är olika, även på ägar- och ledningsnivå. Det finns tre huvudtyper inom alla organisationer. Somliga personligheter lockas av att samla på sig makt, många vill helst bli omtyckta av alla, och så finns det de - de relativt sällsynta entreprenörstyperna - som motiveras mest av utmaningar.

Alla människor har element av samtliga dessa drivkrafter inom sig, men en av drivkrafterna dominerar alltid. Detta menade professorn David (Clarence) McClelland, som studerade mänsklig motivation under 60 års tid. McClelland var särskilt intresserad av förhållandet mellan psykologi, jobb och entreprenörskap. Han undervisade om detta bland annat vid Yale, Boston University och Harvard.

Med hjälp av David McClellands slutsatser kan man få en ungefärlig uppfattning om vilken motivation som styr möjliga medarbetare eller partners. Också i platsannonser, vid jobbintervjuer eller i samarbetsförhandlingar med företag kan man identifiera spår av dessa drivkrafter. Hur kommunicerar rekryterare eller kontaktpersoner eller chefer? Vad signalerar en blivande affärskund? Vad verkar investerare mest intresserade av?

På en del företag ska man ha stark självkänsla. Exempelvis Jan Stenbeck var känd för att fostra en sådan kultur, där man kallade en spade för spade. Det kunde vara jobbigt för en del att höra rakt ut vad ägaren tyckte om dem. Stenbecks ledarstil rymde en kombination av drivkrafterna “institutionell makt” och “prestation”. Det vill säga för Jan Stenbeck var det viktigast att uppnå makt som han kunde använda för att skapa nytt och förändra, vilket han gjorde med råge. Möjligtvis hade han haft lätt för att samarbeta med fotbollssensationen Zlatan Ibrahimovic, som själv har betonat i sin biografi att han föredrar både utmaningar och “raka” människor.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
1 kommentarer
Kjell Meyer
2014-01-29 16:12
Säljprofilen Mark Hunter menar att det kan vara framgångsrikt att motivera sig själv med mindre utmaningar som leder till små vinster som i sin tur motiverar dig mer.

Att lägga ned ett positivt engagemang i de små sakerna i livet kallas populärt för ”mindfulness”, konsten att "njuta" av vardagliga göromål och av att vara närvarande , vilket kan påverka din försäljning på ett positivt sätt. / Kjell Meyer
Se mer...
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.