av Redaktionen
Redaktionen
15 följer
19 följare
46 foruminlägg
1188 artiklar

Användandet av färg har länge använts för att marknadsföra och förmedla budskap. Din sajt är ditt största marknadsföringsverktyg och första intrycket spelar roll. Färgskala och bilder är det första besökaren tar in, redan vid detta stadie vill du förmedla ditt specifika budskap.

Svart måste kombineras

Svart är tufft och hårt, det passar bra med de flesta färger. Det är inte förrän du kombinerar svart med andra nyanser som du får fram budskapet, en helsvart sajt hade varit tråkigt och intetsägande. Tillsammans med gult och rött får vi fara, precis som insekter i naturen varnar med dessa färger. Det speglar något häftigt och rejält. Se exempel på XLMoto som har en svartgul färgskala. De säljer motorcykeltillbehör och färgvalet passar deras sajt utmärkt.

Ansvar eller billigt

 

Kopplas främst till natur, miljö och ekologiskt. Båda Naturvårdsföreningen och Jordbruksverket använder sig av helgröna menyer men annars ganska färglösa, bilder får ta upp utrymmet istället. De är trots allt myndigheter, de behöver inte sälja idén att de arbetar inom miljön.

E-handeln Clear Life som säljer ekologiska produkter har också lagt tonvikten på grönt. Som kontrast har vi snabbmatsställen som är medvetna om att de är onyttiga, de marknadsför sig med starka färger som rött och gult som signalerar billigt och snabbt (tänk Rea-skyltar i klädbutikerna).

Trygghet och säkerhet

Blått är en lugnande färg, man rekommenderar den i sovrummet för bättre sömn. Det är alltså inte förvånande att vi hittar många försäkringsbolag såsom Länsförsäkringar med blåa toner. Även säkerhetsbolag använder gärna blått för att förmedla säkerhet.

Rosa

Har onekligen feminina undertoner men kopplas också med något gulligt, sött, oskyldigt och allmänt trevligt. Hälsosajter som fokuserar på kvinnor eller amatörmotionärer kanske väljer rosa framför orange eller svart som har kraftigare betydelse.

Internationellt

Tänk på att färger kan uppfattas annorlunda utomlands. Vill du göra en satsning på den internationella marknaden, eller rikta dig mot ett specifikt land, får du tänka över färgvalet på nästa sajt för att passa en ny publik.

I Japan är rosa kopplat starkare till våren än till barn tack vare de blommande körsbärsträden. I Kina kopplar man samman gult med pornografi och i Tyskland står gult för svartsjuka. I Latinamerika är blått också trygghet, men en spirituell sådan. De latinamerikanska länderna är djupt katolska och avbildningar av jungfru Maria visas oftast med en blå scarf över håret. Deras association är därmed mer själslig är monetär.

Visa kommentarer 0
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.