Startsida
av Redaktionen
Redaktionen
Författare på Foretagande.se
91 foruminlägg
1288 artiklar

En ny pizzaugn – eller en lösning för när momsbetalningen stundar? Det skiljer sig åt vad företag behöver satsa på för att ta nästa steg. Ibland är man redo för en större investering och vissa månader är det löpande kostnader som man behöver extra kapital till.Advertisement

Corona har slagit hårt mot flera branscher. Under 2020 visar statistik att företagslån till stor del använts för att hålla verksamheterna flytande. Men nu under hösten syns en ökning av lån till investeringar. Dock är det fortfarande tufft för vissa branscher, så som nystartade företag, restauranger och resebranschen, där företagen är i fortsatt behov av rörelsekapital.

Här är de vanligaste sakerna som småföretag ansöker om lån till just nu, enligt statistik från Zmarta, en jämförelsetjänst för lån*.

1. Renovering/Expansion

Här syns en ökad trend under hösten och anledningen är att flera företag passat på att utföra renoveringar och expandering av lokaler och verksamhet. Snittbeloppet är 650 000 kr.

2. Utrustning

Vanligtvis den främsta anledningen för företagslån. I vissa fall handlar det om att byta ut befintlig gammal utrustning. Det kan också vara en investering som behöver göras för att lyfta verksamheten till nästa nivå och bli mer konkurrenskraftig. Snittbeloppet är 385 000 kr.

3. Refinansiering/samla lån

I tuffa tider är det extra värt att samla alla lån och få en bättre månadskostnad på befintliga lån. Det sparar också administrativ tid att ha allt samlat och överskådligt. Snittbeloppet är 450 00 kr.

4. Rörelsekapital

Vissa månader behöver företag extra tillskott för att kunna betala löner, momsinbetalningar och inköp av förbrukningsvaror. Snittbeloppet är 355 000 kr.

5. Inventarier

Verktyg, möbler, datorer och inredning är exempel på inventarier som det lånas till. Beroende på ekonomisk livslängd kan kostnader fördelas över flera år genom avskrivningar. Snittbeloppet är 555 000 kr.

6. Anställa medarbetare

Ibland behövs extra kapital för att finansiera nyanställningar och täcka kostnader för lön och arbetsverktyg till nyanställda, fram till att verksamheten ger ökade intäkter. Snittbeloppet är 765 000 kr.

7. Marknadsföring

En marknadsföringskampanj kan vara ett bra sätt för att lyfta verksamheten och öka inflödet av kunder. Vanliga saker att låna till är profilsaker, annonsering eller marknadsundersökningar. Snittbeloppet är 555 000 kr.

Jämför och låna zmart

Oavsett vad ditt företag behöver låna till, gäller det att tänka till när man väljer typ av lån. Det är alltid värt att jämföra olika aktörer för att hitta bästa villkoren. Vi på Zmarta har samlat marknadens bästa långivare för företagslån och kan därför snabbt och enkelt jämföra åt dig helt kostnadsfritt. Istället för att ansöka hos varje aktör så gör du en ansökan på zmarta.se, vilket enbart kräver en kreditupplysning på ditt företag. Vi sammanställer beskeden så att det blir lätt för dig att jämföra och välja. Zmart, eller hur?

*Baserat på inkomna låneansökningar på zmarta.se/foretagslan under perioden 20200101- 20201031.

Jämför och ansök om företagslån – upp till 5 miljoner





Taggar:

Visa kommentarer 0
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.