Fokusera inte på att vara tydlig. Fokusera på att:

  1. Alltid göra rätt saker!
  2. Alltid vara 100 % ärlig!
  3. Ge konsekvenser direkt!

 ”Din lycka, framgång och välgång är resultatet av ditt beteende.”

Du som har rätt attityd vet att i dagens företagsklimat, med hård konkurrens i alla branscher, gäller det att du är förberedd på att hantera de situationer som förväntas uppstå och du vet också att situationer dagligen tillkommer.

  • Du säkerställer att ingenting lämnas åt slumpen.
  • Du ser till att alltid vara förberedd.
  • Du säkerställer att du och ditt arbetslag alltid har fokus på rätt saker.
  • Du ger konsekvenser.
  • Du är ärlig.

Glöm aldrig. Nyckeln är du!

Niclas sanning nr 31

Dina medarbetare visar inte mer energi, engagemang, kraft och glädje än vad du gör! Du bestämmer hur högt ribban skall ligga! Hur högt och långt ni når är ditt ansvar. Du är hemligheten! Hemligheten är vilken människa du väljer att vara.

Niclas sanning nr 33

Ju mer du visar vilket föredöme du alltid är, desto bättre kommer dina medarbetare att prestera! Visa var ribban skall ligga genom att ha rätt attityd! Bestäm din lägstanivå nu direkt och håll den! Ha fokus på rätt saker, delegera så mycket du kan, visa engagemang, glädje, energi och hängivenhet!

Gör du rätt saker är du automatiskt oerhört tydlig!

  • Du kan inte misstolkas.
  • Du kan inte uppfattas som obeslutsam.
  • Du kan inte uppfattas som otydlig.
  • Du uppfattas som ett proffs av alla!
  • Människor ser att du brinner för ditt arbete!
  • Människor ser upp till dig!
  • Människor vill samarbeta med dig!
  • Människor vill arbeta för dig!
  • Människor vill handla av dig!
  • Människor vill vara dig nära!
  • Människor pratar gott om dig!
  • Dina medarbetare blir än mer lojalare!
  • Dina medarbetare ser upp till dig!
  • Dina medarbetare vill vara som du!

Är du 100 % ärlig är du automatiskt oerhört tydlig!

  • Du uppfattas som en människa som står för dina åsikter.
  • Du uppfattas som en människa som inte tvekar att säga vad du känner och tycker om det gynnar laget.
  • Du uppfattas som trygg i dig själv.
  • Du uppfattas som en genuin person.

Ger du konsekvenser är du automatiskt oerhört tydlig!

  • Du blir en oerhört stark ledare.
  • Dina beslut kan inte ifrågasättas om de grundas på konsekvens istället för straff.
  • Du uppfattas som en människa som vill ge andra människor möjligheten att utvecklas.
  • Du uppfattas som en människa som agerar på ett korrekt och sympatiskt sätt.

”Att ge ett straff är det enklaste sättet att fördärva en relation på ett ögonblick. Att ge en konsekvens är det enklaste sättet att utveckla en relation i evighet.”

Det jag anser är viktigt för att vara ett föredöme som ledare är:

  • Jag skall alltid visa 100 % energi och engagemang.
  • Jag skall alltid vara ödmjuk.
  • Jag skall alltid vara rättvis.
  • Jag skall alltid behandla alla jämlikt.
  • Jag skall alltid vara ärlig.
  • Jag skall alltid värna för att alla medarbetare har möjlighet att utvecklas.
  • Jag skall alltid vara konsekvent.
  • Jag skall alltid göra allt för att skapa en positiv stämning.
  • Jag skall alltid sträva efter att vara en informell ledare.
  • Jag skall alltid vara informativ.
  • Jag skall alltid våga delegera.
  • Jag skall alltid vara tydlig.
  • Jag skall alltid kväva kränkande ord eller handling i dess linda.
  • Jag skall alltid lyssna på mina medarbetare.
  • Jag skall alltid stå upp för visionen.
  • Jag skall alltid vara lyhörd för mina medarbetares åsikter och tankar.
  • Jag skall alltid vårda mina relationer till mina medarbetare.
  • Jag skall alltid ta tag i konflikter direkt.
  • Jag skall aldrig prata bakom ryggen på någon.
  • Jag skall aldrig dricka mer en ett glas alkohol i sällskap med mina medarbetare.

Dina medarbetare skall känna att de har följande förutsättningar varje dag:

  • Jag har minst ett tydligt mål per dag.
  • Jag förstår och är trygg i min roll och dess tillhörande rutiner till 100 %.
  • Jag har en strukturerad plan i allt jag gör.
  • Jag har möjlighet att utvecklas.
  • Jag känner att jag har rätt verktyg och förutsättningar för att utföra mina arbetsuppgifter.

Men det är svårt att alltid vara ett föredöme!

Att alltid vara ett föredöme är inget du väljer att vara för att det gynnar dina intressen. Det är något du vill vara för att utveckla dig själv och andra människor. Börja med praktiska saker i din närhet.

  • När du kommer hem, stäng av arbetstelefonen. Din uppgift som ett föredöme hemma är att ha fokus på ditt hem och din familj.
  • Aktivera din fritid. Lägg fokus på saker som ger dig ett lugn, saker du tycker om att göra och som får dig att slappna av och inte tänka på jobb.

(Träna, meditera, lär dig nya språk, spela TV-spel, läs böcker, res, etc.)

  • Arbeta inte hemifrån! Skaffa ett kontor om du har ett arbete som kräver det. Visst du kan arbeta hemma men din roll hemma är inte samma som din yrkesroll.
  • Ta inte med datorn hem. Det ger din familj en signal att du inte är hemma på riktigt. De är alltså inte viktiga för dig. Svara på dina mail dagen efter.
  • Skaffa dig en mentor om du kör fast och blir lat. Säg åt honom/henne att vara stentuff, ställa krav på dig och följa upp.

Men det är svårt att alltid göra rätt saker!

Du gör många val varje dag och det är väldigt enkelt. Du gör saker till 100 % som är viktiga för dig. Du bör fundera på de saker du gör som inte är 100 %, är de verkligen viktigt för dig? Jag pratade beteende, val och attityd med en person som sade att han ville bli framgångsrik.

Jag frågade honom om han tänker på hur han beter sig
inför andra människor: På stan, med kompisar, på fester, på arbetsplatsen, med sin familj, i affären, på gymmet?  Att vara ett föredöme ger lycka och framgång men det finns ett krav.

Jag sade: ”Du måste agera som ett föredöme 24 timmar om dygnet. Är du beredd att göra det för att nå framgång?”
Han svarade: ”Men man måste väl kunna ha en dålig dag!?”
Jag sade: ”Alla kan ha en dålig dag men du behöver jobba väldigt, väldigt mycket med dig själv om du skall nå framgång och lycka."
Han svarade: ”Hur vet du det?”
Jag sade: ”För att du svarade som du gjorde. Det visade din attityd, att du vill göra det lätt för dig."

Du vet aldrig när du står inför din bästa kund
eller en kontakt som kan rekommendera dig till din bästa kund.  Vill du nå verkligen nå framgång får du arbeta bort inställningen att du kan ha en dålig dag. Du behöver tänka på hur du för dig, hur du pratar, hur du står, att agera på ett föredömligt sätt på fester, på bussen, i en taxi.

Du behöver tänka på hur du använder din tid och att alltid vara ödmjuk och ha respekt för alla människor. Du behöver tänka på ditt beteende 24 timmar om dygnet.

Niclas sanning nr 36

Det är lätt att få de bästa medarbetarna att sluta = ställ olika krav!

Det är lättare att få de sämsta medarbetarna att stanna kvar = ställ inga krav alls!

Ställ krav på alla och se till att en konsekvens ges direkt om inte en uppgift sköts = rätt lag!

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.