Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

​Är din USP smartast?

Dela artikeln
fredag, 14 augusti 2015 0
​Är din USP smartast?

USP står för Unique Selling Point och sätter fingret på det som gör ditt företag annorlunda från – och bättre än – dina konkurrenter.

Endast ett fåtal företag är helt unika för sitt slag. Ofta är det snarare tvärt om, att det exempelvis finns många snickare, klädaffärer och caféer inom ett och samma område. Det är då det blir viktigt att definiera sin egen USP.

Vad är er unika egenskap, som ni är ensamma om och som ni vill bygga upp er marknadsföring kring? Ni bör hitta sätt att – när ni svarar på frågan vad ni gör – även inkludera svaret till vad som utmärker er.

Lite historia

Teoretiseringen kring USP uppstod på 40-talet som ett resultat av analyser av vilka reklamkampanjer som var mest framgångsrika. Det visade sig alltså vara de som genom att lyfta fram unika poänger med en produkt eller tjänst, bäst lyckades få kunderna att byta märke.

20 år senare började man också tala om ESP – Emotional Selling Point – efter att det blivit allt vanligare med känslomässiga argument, och budskap som spelar på önskningar och drömmar. För att ta fruktjuice som ett exempel kan USPen vara att det är ”ekologiskt och fritt från socker” medan ESPen skulle kunna vara ”bli hälsosam”.

Nästa trebokstavsförkortning OSP – Organizational Selling Point – uppkom på 80-talet efter att det hade blivit tydligt att ett företags värderingar också är väldigt viktigt för marknaden. Det var ett företags filosofi och rykte som nu gjorde det unikt och därmed blev en avgörande faktor för kunderna.

Man skulle kunna säga att OSP är som ESP, fast mer långsiktigt. Köper du ett juicepaket för att känna dig hälsosam är det ganska kortsiktigt, men om du alltid handlar av ett visst företag som förknippas med en hälsosam livsstil identifierar du dig själv som en hälsosam person.

Den smartaste USP:en?

2009 utkom en stor forskningsstudie (The 2009 goodpurpose survey) som visar att 83 % av konsumenterna är beredda att ändra sina konsumtionsvanor om det kan göra morgondagens värld till en bättre plats att leva på.

Slutsatsen är alltså att de företag som tar ett stort samhällsansvar samt lyckas lyfta fram detta i sin kommunikation kommer lyckas bäst framöver. Sättet på vilket ditt företag utmärker sig på marknaden bör alltså vara ansvarsfullt – etiskt och miljömässigt.

Kanske är det något att ha i åtanke när ni framöver filar på ert svar till frågan vad ni gör? (och vad som utmärker er!)

Senaste nytt

Välj kommun från listan