av Dick Iggström
Dick Iggström
2 följer
3 följare
0 foruminlägg
25 artiklar

 

 

Det är populärt att prata om att ”bygga sitt varumärke”. Varför man ska bygga sitt varumärke ses ofta som en självklarhet men är en fråga att stanna upp vid. Ett varumärke hjälper till att ta fram det unika som kan ”skära” igenom dagens ”kommunikationsbrus”. En annan viktig aspekt på varumärket är att det kan fungera som ett skydd. Ett laddat varumärke har i sig ett pris som ger varan i sig ett större värde än en mer okänd produkt. Produkten ”skyddas” därmed vid köp i valet mellan den produkten och billigare kopior.

Ett varumärke byggs utifrån något, vilket innebär att det inte går att bygga varumärket på ”luft” utan det måste finnas en grund någonstans. Det kan antingen vara runt en produkt som exempelvis Coca-Cola, Person som exempelvis Oprah Winfrey eller runt ett företag som exempelvis IKEA. Oavsett vad man väljer behöver man tänka igenom innan man börjar bygga, ”vad är det jag ska bygga?”

I grunden finns ett antal ”kärnord” som kommer kommuniceras både verbalt och visuellt. Frågor som hjälper till att ta fram eller förtydliga dessa ord är ”Vad vill jag kommunicera ut? Vad står varumärket för? Vad vill jag att varumärket ska symboliseras med?” Dessa ord kommer att bilda en ”väv” både verbalt men även grafiskt.

Det är viktigt att den grafiska profilen är med från början. För problemet är att börjar ditt varumärke få ”fäste” hos kunder och du märker efter ett tag att du måste ändra det grafiska utseendet. Då kommer du även att få ”lära om” kunden till det nya som du skapar. En sådan miss har man sällan råd med i ett uppbyggnadsskede.

På samma sätt som du bygger din grafiska profil är det lika viktigt att bygga den verbala. Det verbala skapandet består i att ta fram berättelser. IKEA har ständigt omgivit sig av dessa berättelser, ICA har förstått detta de senaste 15 åren och ett bolag som var tidigt ute var Coca Cola. 1910 lade de ned 1 miljon dollar på sin marknadsföring vilket var extremt mycket pengar då.

Mycket av detta arbete kan man tycka känns ”bortslängd tid”. Men så är det inte. Ett bra genomfört arbete på detta område lägger grunden i din försäljningsstruktur, tar fram USP, ”Unique selling point”, ligger som en grundsten i din affärsplan etc. Ska du i framtiden börja ta in kapital så kommer du att behöva paketera bolaget och presentera det. Ett gott jobb kring ditt varumärke gör det enkelt att bygga upp en presentation kring ditt bolag.

En historia som jag har fastnat för är berättelsen om Elvis Presley. I juli 1954 går den då unge Elvis Presley in i Sun studion och spelar in ”That’s All right”. Det fanns ett flertal artister som då hade slagit igenom, som var unga och som kunde spela den musik som Elvis framförde. Men det var inte Jerry Lee Lewis eller Jonny Cash som blev den ikonen, trots att de hade kommit längre med sina karriärer i juli 1954. Nej, det var Elvis som förutom musiken även skapade något nytt som kom att älskas av många generationer efter det. Jag vill även påstå att detta inspirerade Jonny Cash i allra högsta grad när han skapade sitt eget varumärke ”the man in black” och började turnera på olika fängelser. Elvis hade aldrig fått den utveckling som han fick om han inte hade haft ett medvetande kring betydelse av ett starkt varumärke.

Så använd sommaren nu och fundera över vad som är unikt med ditt bolag, produkt eller du själv, för det kommer vara ”själen” i det som du säljer till dina kunder.

 

Visa kommentarer 0
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.