Men, det är en sak som du med största sannolikhet har missat. En liten detalj som kan förstöra de resultat du är ute efter. Och den lilla detaljen kan paja allting eftersom du antagligen kommer att säga fel sak i din annons, säljbrev eller vad du nu kämpar med.

Om du får den här lilla detaljen rätt ökar du sannolikheten att du får en framgångsrik annons. Låt oss ta en titt på det här.

Hur medveten är din tilltänkta kund?

Hur mycket vet han eller hon om dig, dina produkter och ditt företag? Svaret på den frågan är viktig. Om du inte vet det så kommer du att säga fel saker i annonsen. Och då har du just spolat ner dina pengar i toaletten. Men här är de goda nyheterna: Det finns i princip bara 5 olika grader av medvetenhet hos dina kunder. Ta reda på var på den skalan de du försöker nå ligger så ökar du dina chanser till hög respons markant.

Här är de 5 medvetenhetsgraderna:

  1. Totalt medveten: Din tilltänkta kund vet allt om produkten och behöver bara få höra ”dagens erbjudande”.
  2. Produktmedveten: Din tilltänkta kund känner till produkten men vet inte om den är rätt för honom. 
  3. Lösningsmedveten: Din tilltänkta kund vet vilket resultat han vill ha men vet inte att din produkt ger honom det resultatet. 
  4. Problemmedveten: Din tilltänkta kund vet att han har ett problem men vet inte att det finns en lösning. 
  5. Helt omedveten: Din tilltänkta kund har ingen kunskap om något (när det gäller dig och dina produkter).

Dina tilltänkta kunder ligger någonstans på den där skalan.

Varför spelar det någon roll?

Enkelt svar:

Vet du var på skalan din tilltänkta kund befinner sig så har du en ledtråd om vad du ska säga för att få hans uppmärksamhet. Och vad du inte ska säga.

Ska du gå rakt på sak eller ska du bara vara flirtig?

Nu blir det intressant.

Kom ihåg det här: Ju mer din tilltänkta kund vet om dig desto mer rakt på sak kan du vara. Men, när din tilltänkta kund inte vet så mycket om dig måste du vara mer ”flirtig”.

Låt oss säga att du är på en fest. Du är man och ser en kvinna du vill prata med. Om du redan känner henne kan du ju bara gå fram och säga, ”Nämen, hej Anna, det var länge sedan. Skulle inte du och jag gå på en dejt bla bla bla …”

Men vad ska du säga om du inte känner personen alls? ”Tjena, ska vi gifta oss?” kanske går hem om du är kaxig och säger det med glimten i ögat. Eller så tror hon att du är psyksjuk.

En bättre idé är att småprata om något lättsamt för att sedan föra in samtalet på att kanske träffas igen. Kanske prata om den härliga morotsdippen, ”Vilket sting den har”, eller nått liknande. Bättre taktik.

Och samma sak gäller när du skriver till dina tilltänkta kunder. Om personen redan vet allt om dig kan det räcka med, ”Du sparar 997 kr när du beställer idag”.

Men, fungerar ett sånt erbjudande till någon som inte vet vem du är, inte känner till din produkt och knappt vet vilket problem du löser?

Kanske.

Men antagligen inte.

Det kan vara bättre att smyga in från sidan, utan att direkt föreslå att personen ska köpa. Och du ska definitivt inte nämna produktnamnet …

Kanske så här:

”För dig som älskar morotsdipp … en varning om nästa års morotsskörd …”

Notering: Du kan göra ovanstående rubrik till din egen formel. Så här: ”För dig som (har problem, gillar något, vill ha något, och så vidare) spännande nyhet (om något inom samma ämne). Se det som ett bonustips.

Tillbaka till allvaret. Visst är det här enkelt? Det kanske är därför som den här lilla hemligheten är så värdefull. Om du väljer fel typ av rubrik och inledning för dina tilltänkta kunder så kommer din annons, webbkampanj eller vad du än skriver att floppa. Vi skulle kunna gå mycket djupare in på de fem olika medvetenhetsgraderna. Men det får vi ta en annan gång.

Lycka till med det du skriver just nu!

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.