Ja, långt sagt så är det allt inom marknadsföring, pedagogik och informationskunskap du någonsin kan tänka dig, t ex de hundratals tips som kommer dyka upp här på Företagande.se. De är alla en slags grund till det stora du vill uppnå. Men, okej, jag ska vara schyst och bryta ner det i 7 snabba regler och förutsättningar som gällt ända sedan de första webbläsarna släpptes:

1. Var säker i dig själv med vad du vill säga eller sälja med din sajt. Vilka är målgrupp? Är det kompisar och familjemedlemmar eller har du en större publik? Är det folk som ska köpa något av dig? Rösta på dig? Bli ihop med dig? Ja, du fattar. Du måste veta vem du är där för. Vet du inte det, så kan du inte ragga besökare. Det är som när dejtingexperter säger att man måste känna sig själv innan man kan hitta rätt partner :-)

Är gamification en lösning för dig?

2. Tänk dig in i vilka förväntningar din målgrupp har på en webbplats inom ditt område. Är det dig eller ditt företag de vill läsa om, eller är det ett speciellt innehåll du har på sidan som de vill suga åt sig? Fundera sedan på om och hur du kan anpassa innehållet och layouten efter dessa förväntningar. En person som aldrig hört talas om dig innan han snubblar in på din sajt, behöver t ex en del matnyttig info som dina närmaste vänner - som redan känner dig - redan har koll på. Kort sagt handlar det om att hitta en form och ett innehåll som din målgrupp faller för.

3. Ett av de absolut bästa och enklaste sätten att få inspiration och få reda på hur man bör respektive inte bör göra, är att titta runt på internet och se hur andra har gjort. Så fort du besöker en sida där du känner att du trivs, lär dig då vad det är som gör att sajten funkar. Ta sedan med dig deras tricks hem till dig.

4. Ingen vill eller orkar läsa felstavade ord och texter med särskrivningar. Detta innebär: Du måste dubbelkolla igenom ditt innehåll så att allt från utgående länkar till punkter och kommatecken sitter på rätt plats. Det är inget konstigt eller ovanligt om dina textmanus har korrekturfel i sig, så skäms inte för hur du skriver. Acceptera istället att du behöver hjälp utifrån. All språkhjälp är välkommen, allt från en god vän som läser igenom rubbet och kommenterar, till en professionell copywriter som trollar fram smarta rubriker.

5. Gör din webbsida lika bred för alla. Fixa så din html-, asp- eller php-kod alltid levererar samma bredd oavsett om besökaren kör Mac eller pc, Explorer eller Firefox, 12-tums-laptop eller jätteskärm, o s v.

6. Ta fram en levande handlingsplan. Behöver inte vara ett supermärkvärdigt dokument utan mer en lista över saker du behöver göra, vill göra och i vilken ordning detta ska ske. När din sajt sedan är online fyller du på listan med alla nya idéer som poppar upp. Frågor att alltid bära med dig: Hur ska din webbplats se ut nästa vecka? Om en månad? Vart ska den ha uppnått om ett år?

7. Till sist: Självklart ska din webbplats vara helt klar, eller minst ha en färdig startsida, innan du släpper ut den. Visa absolut enbart upp sådant du gjort klart. Ingen besökare vill mötas av en byggarbetsplats. En ofärdig sida drar inte trafik, och kom inte dragandes med några rader som förklarar att "Det kommer mer snart ...". Nej, låt istället sidan växa löpande. Fyll hela tiden på med nyheter och nytt material. Det gillar sökmotorerna. Och det är ju de du vill bli bästis med.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
2 kommentarer
Fidde
2010-11-29 12:03
Du kan väl dela med dig av några själv Camilo.. ;-)

Dessa tips säger allt man behöver veta för att dra trafik tycker jag. Punkt 3 räcker för att spöa allt och alla! Kanske en självklar punkt men få som verkligen gör det.
Camilo
2010-11-29 11:48
Tråkiga standardtips. Var lite mer kreativa nästa gång tack.
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.