Ett marknadsföringsprojekt som bland annat innehöll annonser, säljbrev, foldrar, radioreklam och en festinbjudan. Min kund säljer bilar.

Och du kan säkert tänka dig hur snacket går i bilbranschen. ”Ingen köper bilar just nu. Det är lågkonjunktur, bäst att ligga lågt. Vi ska dra ner på marknadsföringen. Det är ingen idé att hålla på med sånt när ekonomin är som den är”.  Vår kampanj pågick i två veckor. På de två veckorna sålde min kund 28 nya bilar precis när börsen sjönk som en sten.

Hur är det möjligt?

Action. Vi gjorde inte en sak. Vi skickade inte ut 10 säljbrev och muttrade att säljbrev inte fungerar. Vi gjorde många saker samtidigt och attackerade marknaden från alla håll och kanter. Det är så man vinner i en lågkonjunktur. Genom att satsa hårdare och våga när alla andra är rädda och inte vågar göra något.

Men det är egentligen inte det som den här artikeln handlar om. Låt mig förklara. Mitt emellan tuggorna sa min kund en sak som kan göra att du får mycket fler rekommendationer än du får idag. Han sa, ”Anledningen till att jag ville bjuda dig på lunch idag är att jag ville ge dig ett stort tack för ditt arbete med kampanjen. Bra jobbat!” Och eftersom jag inte har någon som helst skam i kroppen svarade jag,

”Tack, då är det väl dags att du rekommenderar mig till marknadsdirektören på huvudkontoret (min kund är återförsäljare för ett japanskt bilföretag), eller hur?”.  

Han började skratta och sa, ”Ja, visst fan ska jag göra det”.

Nu vill jag be om ursäkt. Det har tagit lång tid att komma till saken. Min fru brukar demonstrativt rulla med fingret i luften för att få mig att snabba på, speciellt när jag berättar saker om mitt jobb. Hursomhelst, låt mig nu komma till saken nu.

Vill någon rekommendera ditt företag?

Här är ett test som ger dig en ledtråd: Kommer du alltid i tid till möten? Gör du alltid det du har sagt att du ska göra? Fullföljer du projekt som du startar? Säger du snälla och tack när du pratar med dina kunder och ditt team?

De som inte gör de här enkla sakerna har näsan aldrig bra relationer till sina kunder och medarbetare. Dessutom missar de många möjligheter. De uppfattas som opålitliga och otacksamma oavsett hur bra de är på det de gör. Skulle du rekommendera någon som alltid kom för sent, inte gjorde det de sa att de skulle göra, struntade i att fullfölja projekt och aldrig sa tack?

Det här är enkla vanor som baseras på respekt och uppskattning av andra människor och är en förutsättning för att bli rekommenderad. Skaffa dig de här vanorna så bygger du naturligt bra relationer till dina kunder och anställda:

Kom i tid.
Gör det du har sagt att du ska göra.
Avsluta det du påbörjat.
Säg snälla och tack.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
1 kommentarer
P
2008-12-16 06:33
Att sköta sig och leverera enligt förväntningarna (eller bättre). Onekligen det bästa sättet att få nya uppdrag. Och undervärdera inte beställarens kontaktnät.
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.