Vilken du väljer är en smaksak – det beror på vilken typ av företag du driver, vilka resurser du har tillgängliga samt hur mycket pengar, tid och svett du är beredd att lägga ner ytterligare en gång.

1. Öppna en ny filial. Att öppna en ny butik eller ett nytt kontor på en annan plats i landet är ofta ett bra sätt att få företaget att växa. Det är också oftast det första man kommer att tänka på när det handlar om en expansion av företaget.

2. Erbjud din verksamhet som franchiseverksamhet. En del verksamheter passar perfekt som franchise och det kan vara ett bra sätt för företagare att skapa nya filialer i andra delar av landet utan att behöva ta ansvaret för den dagliga löpande verksamheten i företaget.

3. Licensiera din produkt. Har du rätt produkt kan licensiering vara ett effektivt och billigt sätt att få företaget att växa. Det innebär att man kan få royaltyn och licenspengar för framtida försäljningar utan att själv behöva jobba mer. Det är också ett bra alternativ för den som vill minska risken att förlora kontroll över tjänsten eller produkten.

4. Skapa en allians. Genom att alliera dig med företag som bedriver liknande verksamheter kan du få din egen verksamhet att växa. Dessa företagare har redan befintliga kundregister, på samma sätt som du har ett existerande kundregister. Genom att kombinera dem så får ni dubbelt så många potentiella kunder att erbjuda era produkter eller ett paket av produkter till. Ni kan också dela på kostnader för exempelvis marknadsföring, vilket gör att vinsterna blir högre.

5. Diversifiera. Det finns flera olika sätt för företagare som vill diversifiera sina produkter eller tjänster, dvs bredda sig och skaffa fler produktområden. Du kan exempelvis sälja kompletterande produkter eller tjänster, importera eller exportera dina eller andras produkter, börja föreläsa eller skriva artiklar inom ditt ämnesområde eller hålla kurser i ämnet ditt företag är verksamt inom.

6. Sök upp andra marknader. Din nuvarande marknad kanske fungerar bra. Men finns det också fler marknader att rikta sig till? Kanske vänder sig din nuvarande produkt eller tjänst till studenter. Går det på något sätt att anpassa produkten eller tjänsten för att också vara intressant för exempelvis ensamstående kvinnor, pensionärer, småbarnsföräldrar, män i karriären och så vidare.

7. Vinn en upphandling. Det bästa sättet för små företag att växa är att ha staten, kommunen eller landstinget som kund. Genom att vara med i och vinna upphandlingar kan du göra ditt företag mer känt samtidigt som du utökar företagets verksamhet.

8. Förvärva ett annat företag. För små företag kan det vara ett bra sätt att växa genom att förvärva eller gå ihop med ett annat företag. Att slå ihop två befintliga företag med olika företagskulturer är inte det lättaste, men de båda företagen kan ha fördelar både var för sig och tillsammans som är värda att kämpa för.  

9. Expandera globalt. Om verksamheten inte kan växa längre i Sverige finns alltid möjligheten att expandera utomlands. Många produkter och tjänster fungerar minst lika bra för den internationella marknaden som för den svenska marknaden.

10. Expandera på nätet. Bill Gates sade en gång att det finns två typer av företag, dels de med en framtid på nätet och dels de med ingen framtid alls. Kanske är det att överdriva en smula, men det finns ändå en viss poäng i det hela. De flesta framgångsrika företag av idag har åtminstone en hemsida. Många driver också en webbshop eller liknande. Men bara genom att finnas på nätet, att använda sig av sociala medier och se till att hamna högt upp i sökmotorernas träfflistor så kan man komma långt, väldigt långt.

Källa: Entrepreneur.com

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
1 kommentarer
2012-03-18 08:38
Riktigt bra och konkreta sätt att expandera på! Gärna fler sådana artiklar 🙂
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.