Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

10 tips som klär dina offerter för fest

Dela artikeln
onsdag, 20 februari 2013 0

En av anledningarna till att offerter existerar beror på att kunder vill skaffa sig ett bra förhandlingsläge. De vill jämföra olika leverantörer. De bästa säljarna vet att nyckeln till framgång är att göra kunderna till vinnare redan innan offerten. De klär sina offerter för fest!

Här får du 10 tips till när en kund begär offert

1. Se till att syna kunden innan du sätter ihop en offert genom att ställa frågan: - Om jag sätter ihop en offert som möter ditt behov, får jag förmånen att bli er leverantör då? Var sedan tyst och läs av och lyssna in!

2. En personlig leverans och genomgång av offerten tillsammans med kunden ökar dina odds dramatiskt.

3. Kalla gärna dina offerter för beslutsunderlag, affärsförslag eller något annat som särskiljer och inspirerar.

4. Se till att kunden får offerten snabbt, helst inom 24 timmar.

5. Bestäm alltid ett datum och tid för uppföljning med kunden av offerten. Helst max tre dagar efter att kunden har fått offerten.

6. De bästa offerterna sommanfattar kundens behov, lösningen och vad kunden vinner på att köpa.

7. Tänk på paketeringen av dina offerter: Typsnitt, färg, layout, textmassa, referenser och papperskvalitet. Allt för att göra den lättläst, tydlig och inspirerande.

8. Självklart är stavning, antal, beteckningar och namn korrekt.

9. Ett extra viktigt tips är att du utifrån dina mötesanteckningar skriver ett försättsbrev där du beskriver behovet och upplevda fördelar med kundens formuleringar. Brevet bifogar du offerten. Då känner kunden att behovet och lösningen matchar.

10. De bästa vill helst inte skriva offerter. Istället skriver många av de bästa säljarna ett ordererkännande tillsammans med kunden.

Gör så här:

  1. Titta på statistiken i ditt säljstödsystem beträffande antal affärer per offert. Är du nöjd?
  2. Om inte, vad skulle du kunna göra för att fler offerter ska bli affär? Ta hjälp av tipsen ovan, omsätt dem i praktiken.

Kom ihåg:

  1. Kunder ber om en offert för att skaffa sig ett bra förhandlingsläge, jämföra eller bara bli av med dig och mig som säljare.
  2. Utveckla och förfina kontinuerligt ditt offertarbete.

Sälj det med ett leende!

Välj kommun från listan