Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

11 starka anledningar till varför ditt företag behöver Facebook

Dela artikeln
fredag, 08 oktober 2010 4

11 starka anledningar till varför ditt företag bör visa sin närvaro på FacebookAlla tycks använda Facebook för att komma i kontakt med gamla vänner, men inser du vad detta enorma nätverk skulle kunna betyda för ditt företag? Under de senaste tre åren har Facebook seglat förbi MySpace när det gäller att vara vårt ledande favoritställe på nätet, och företag börjar hänga på trenden.

Intressant forskning visar hur inflytelserikt Facebook har blivit i vårt dagliga liv. Kombinerat med flera viktiga justeringar över hur Facebook publicerar ”nyheter” och hämtar uppgifter från andra sidor är Facebooks status fantastisk och det här betyder mycket för ditt företag.

Här är 11 viktiga anledningar till att ditt företag behöver använda sig av Facebook:

1. 500 miljoner globala användare och fler på gång

Facebook meddelade i Juli att de hade passerat 500 miljoner användare, vilket gör Facebook till det tredje största landet i världen, om det hade varit ett land

2. 4,1 miljoner användare i Sverige

Visst, Facebook är starkt runtom i världen men mer än 1/3 av Sveriges invånare finns på Facebook.  Med andra ord, större delen av din bekantskapskrets och kunder finns tillängliga på Facebook  - framför allt är det här dina nya kunder finns.

3. Den genomsnittliga Facebookanvändaren spenderar 55 minuter per dag på sidan

Nästan 1 timme per dag, per användare. Det är en hel del tid på Facebook. Hur kan ditt företag bära sig åt för att dra till sig lite av uppmärksamheten från kunderna? Den här informationen är baserad på Facebooks egna publicerade statistik, bevakad av Inside Facebook.

4. Nästan 80,000 sidor använder Facebook Connect

Connect är det Facebookinitiativ som har det största inflytandet. Genom att integrera Facebook på nära håll, gör olika sidor våra personliga sociala nätverk verkligt portabla. Istället för att behöva gå till Facebook och andra sidor för att besöka våra vänner, följer de med oss på nätet (och i våra fickor via mobiltelefoner), och finns alltid där för att tillhandahåll tips och kommentarer. Till och med Yahoo! och MySpace visar upp integration med Facebook.

Detta gör förstås Facebook till den centrala knutpunkten inte bara för sociala medier, utan för hela webben (vilket är anledningen till att Google gör allt för att hinna ifatt efter att deras konkurrerande Google Connect föll platt till marken).

5. Fanrutan på Facebook blir genomträngande

Fanrutan på Facebook, är kanske den minst kraftfulla, men mest genomträngande delen av Facebook Connect. Det här ett enkelt verktyg som används till att göra det möjligt för besökarna på din webbsida, de som tittar på ett videklipp på YouTube, eller mottagare av nyhetsbrev att bli ett fan av ditt företag – till och med utan att behöva gå till Facebook.

6. Den genomsnittliga Facebookanvändaren har 130 vänner

Kommer Facebookanvändare att fortsätta lägga till fler vänner i snabb takt? Det beror på hur de ser på sina Facebookkontakter. 130 vänner närmar sig Dunbar’s siffra på 150—det teoretiska antalet vänskapsrelationer som du kan upprätthålla, enligt den brittiska vetenskapsmannen Robin Dunbar.

Om Facebook fortsätter att kretsa kring relationer som du faktiskt har i tre dimensioner – personer du ”faktiskt” känner – så kan tillväxten av nya vänner komma att saktas ner ordentligt. Men om Facebook däremot börjar knyta samman personer mer slumpmässigt (som Twitter), skulle de genomsnittliga vänskapssiffrorna kunna stiga rejält.

7. Den genomsnittliga Facebookanvändare väljer att bli fans av 2 sidor per månad

Om du tror att mängder av dina kunder skulle bli fans av ditt företags Facebooksida kanske du bör ompröva dina förväntningar. Den genomsnittliga Facebookanvändaren väljer att bli fans av 2 sidor per månad. Det är inte mycket, med tanke på hur många företag, välgörenhetsfall och organisationer vi kommer i kontakt med regelbundet.

Om du har tänkt göra tillväxt av din anhängarbas på Facebook till en viktig del av din strategi för sociala medier, måste du skapa en tydlig logisk grund för varför kunder bör ta del av din Facebookaktivitet.

Du bör även överväga ett organiserat upplägg för att marknadsföra din fansida på Facebook.

8. Bara 4% av sidorna har 10,000 fans eller fler

Om din fansida på Facebook är något av en spökstad så är du inte ensam. En fantastisk studie av Sysomos av 600,000 fansidor på Facebook visar att bara 4% av sidorna har 10,000 fans eller fler – och bara 0,76% har 100,000 eller fler.

Det är därför det är så viktigt att fokusera din Facebookstrategi på att aktivera de fans du har, inte bara att samla fans som man samlar hockeykort.

9. Logginlägg påverkar inte populariteten

Sysomosstudien upptäckte också att det finns väldigt litet samband mellan hur frekvent Facebookadministratören publicerar inlägg på loggen och antal fans. Hur som helst – och detta är viktigt – finns det ett starkt samband mellan mängden innehåll i övrigt (anteckningar, länkar, foton, videoklipp) och antalet fans. 

Alltså är det viktigt att du jobbar vidare bortom vanliga logginlägg och lägger till foton, videoklipp, länkar och annat innehåll om du vill få din anhängarskara att växa.

10. Anpassad nyhetsfeed

Facebooks senaste utveckling till en algoritmstyrd nyhetsfeed innebär att bara för att någon har blivit ditt fan kommer han inte att se dina logginlägg eller statusuppdateringar (gäller både individer och företag). Istället är den standardinställda nyhetsfeeden begränsad till innehåll som Facebook tror att du kommer att gilla, baserat på hur du har hanterat innehåll från den här författaren tidigare, och hur dina vänner har hanterat sådant innehåll.

Det här gör det otroligt viktigt att publicera engagerande innehåll som kommer att få kommentarer och många klick på gilla och dela. Om du inte har lagt märke till hur engagemanget för dina inlägg har sett ut i din Facebookstatistik tidigare så bör du börja med det nu, och testa olika typer av innehåll för att se vad som fungerar bäst för ditt företag.

11. Realtidssökningar ändrar spelreglerna

Facebook gör nu större delen av sitt innehåll tillgängligt för allmänheten, såvida du inte säger åt dem att inte göra det genom dina sekretessinställningar. Twitter öppnade upp sitt dataflöde för alla (inte bara stora utvecklare). Google och Bing tar med dessa uppgifter i sina sökresultat, i realtid.

Detta har enorm betydelse för sökmotoroptimering och rykteshantering, eftersom en negativ statusuppdatering om ditt företag nu kan dyka upp på Google's förstasida bland sökresultaten för ditt företagsnamn (åtminstone tillfälligt). Gallring sker fortfarande men någon från ditt företag måste se till att styra realtidssökningen. Idag.

Facebook kanske inte är den perfekta miljön för varje initiativ inom sociala medier men dess enorma storlek tvingar dig att åtminstone överväga att delta – oavsett vilken typ av företag du driver.

Det är inte bara stora företag som H&M, Sony Ericsson & Electrolux som marknadsför sitt företag på Facebook. Allt från supersmå företag till stora koncerner satsar på Facebook.

Vissa företag lägger dock väldigt mycket krut på just Facebook, vilket kanske är välbefogat med tanke på ovanstående fakta. Vad säger ni?

Drar ditt företag fördel av Facebook? Hur viktigt är det för dina ansträngningar inom sociala medier? Vad har du för råd kring att skapa innehåll och hantera fansidor på Facebook? Kommentera gärna nedanför.

ÄMNEN:

Kommentarer

Senaste nytt

Välj kommun från listan