Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

11 tips på hur du skapar balans i ditt liv

Dela artikeln
söndag, 14 februari 2010 0

Varför stressar du? Majoriteten av oss skulle nog säga att det beror på att vi inte har tillräckligt med tid och därför stressar vi men det är precis tvärtom. Vi har ingen tid för att vi stressar och när vi är stressade blir vi destruktiva och tar dåliga beslut.

Vi blir däremot inte stressade av att ha för mycket att göra, tvärtom arbetar vi som bäst när vi är stimulerade. Istället är det vår reaktion på stressen som ställer till problem och det tar ca 30 minuter för kroppen att gå ner i varv i en stressituation och fungera normalt igen.

1. Egenkontroll; skaffa dig inflytande över ditt arbete för all forskning pekar åt samma håll, brist på kontroll är en stressfaktor. Arbeta med din personliga utveckling för en människa med inre trygghet pressas inte av alla ”måsten”.   

2. Undvik störande avbrott; stäng av mobilen, du behöver inte alltid vara tillgänglig. Du förlorar också 15 minuters arbetstid varje gång du kollar din mail, besvara och kolla mail endast 2-3 gånger per dag.

3. Sätt tydliga mål; bra mål skapar engagemang och ger energi. När du arbetar aktivt med mål tar du kontroll över ditt liv. Mål ska vara egna, konkreta, utmanande, nåbara, mätbara och tidsbestämda.

4. Lyssna på din kropp; det är ok att arbeta mycket och intensivt så länge du avsätter tid till återhämtning varje dag. Vila och återhämtning är en förutsättning för att må bra och prestera på topp.  

5. Mental träning; de flesta har för hög grundspänning i kroppen vilket bl a ledar till värk och trötthet. Genom att regelbundet träna muskulär avspänning och mental avslappning både orkar du mer och presterar bättre. Stresshormonet kortisol sjunker också med mental träning.  

6. Egen tid (ET); boka tid med dig själv i din kalender 30-60 minuter varje vecka och behandla den tiden med samma respekt som det var ett möte med din viktigaste kund. Lär dig prioritera det som är viktigt istället för att slösa tid och energi på småsaker.

7. Motion; planera in regelbunden träning för när du motionerar så sänks halten av stresshormon och samtidigt stimuleras hjärnans celler.

8. Simultankapacitet;
många skryter om att de kan ha många bollar i luften samtidigt men nu har det visat sig att simultankapacitet är en myt. Istället är det ett av de bästa sätten att slösa bort sin tid, vi blir helt enkelt mindre effektiva när vi hoppar mellan olika uppgifter. Dags att tänka om och istället fokusera på en uppgift i taget.

9. Vem lyssnar du på? Det är en bra idé att med jämna mellanrum rensa upp i våra informationskanaler inkl familj, vänner och kollegor. För det är lätt att andras negativa attityd smyger sig in i vårt medvetna och sådan information kan ställa till med mycket trassel.

10. Avsätt med jämna mellanrum 15-20 minuter av din arbetstid
och skriv ned minst 5 saker som du tycker om med ditt arbete, litet som stort. Under en veckas tid börjar du sedan varje arbetsdag med att läsa igenom din lista och dyker det upp fler saker så lägger du till dem. Genom att påminna dig själv om allt som fungerar i ditt arbete och som ger dig glädje så skapar du både medvetet och omedvetet en bättre arbetssituation för dig själv.

11. Se upp för ”honungsfällan”, det är när motivationen är så hög att privatlivet och vila ses som irriterade avbrott i arbetet. Man arbetar hela sin vakna tid för det är så stimulerande och det kan leda till skadlig stress.

ÄMNEN:

Välj kommun från listan