Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

26 böcker varje företagare och entreprenör borde läsa

Dela artikeln
måndag, 18 juni 2012 1

Det finns tusentals böcker skrivna för företagare och entreprenörer. Många av dem är knappt läsvärda men det finns de som varje företagare och entreprenör borde läsa. Vi har därför valt att dela med oss av en lista med 26 av de bästa böckerna.

Dessa böcker är rekommenderade av Business Insider´s War Room tillsammans med olika riskkapitalbolag, verkställande direktörer och grundare.

”Predictably Irrational” av Dan Ariely
Arielys bok går in på djupet av människors beteende och konsumtionsvanor. Den fokuserar på tanken att människor är irrationella. Ariely går djupare in på detta område genom att använda sig av olika experiment som visar att världen är mer oförutsägbar än vad traditionella ekonomer tror.

”The Four Steps to the Epiphany” av Steve Blank
Blanks bok visade vägen för hela "Lean Startup" rörelsen. Den innebär att du måste komma ut på marknaden så snabbt som möjligt i stället för att utveckla en slutlig version av din produkt innan du släpper den.

”How to Change the World” av David Bornstein
Bornstein profilerar flera olika "sociala" entreprenörer i sin bok. Fallstudierna visar att du kan lyckas om du är hungrig och vill förändra världen samtidigt som idealism kan vara en oändligt stark drivkraft.

”From Resource Allocation to Strategy” av Joseph Bower
Boken ger en heltäckande förklaring på hur organisationer fungerar. Den grundar sig på decennier av forskning från de bästa handelshögskolorna. Hur man kan utveckla en effektiv strategi och hur man undviker störningar i systemet. Clay Christensen rekommenderar boken genom att beskriva den som ”en klassisk bok om hur världen fungerar".

”Losing My Virginity: How I Survived, Had Fun, And Made A Fortune Doing Business My Way” av Richard Branson
En av världens mest ikoniska miljardärer berättar hur han byggt upp sitt imperium med filosofin "Oh, screw it, let's do it ". Bransons självbiografi visar att ha självförtroende nog att misslyckas, är ett av de säkraste sätten till framgång.

”How to Win Friends and Influence People” av Dale Carnegie
Detta är en bok om hur du hjälper dig själv förstå grunderna i hur du får folk att gilla dig, att föra ett bra samtal och få människor att förstå ditt sätt att tänka. Med andra ord, det du behöver kunna för att lyckas med dina affärer.

“The Zigzag Principle” av Rich Christiansen
Christiansen berättar för dig att du ska undvika alla som säger att du ska satsa full fart framåt. Istället menar han att du bör sick sacka runt de hinder du möter samtidigt som du behåller kursen mot dina mål.  

”The Innovator´s Dilemma” av Clayton Christensen
Christensen introducerade begreppet störande innovation. En teori som visar hur nya mindre produkter kan ta över en marknad. Om man ser på företag som Netfix kan man se att han även hade rätt i sin teori. Enligt Steve Jobs självbiografi ska han ha influerats av Clay Christensens klassiker.

“Good to Great” av Jim Collins
Collins följer med denna bok upp sin tidigare succébok ”Built to Last”. Den identifierar högpresterande företag och urskiljer olika särdrag hos deras företagsledare. Ett exempel är att så kallade ledare på nivå 5 är ödmjuka och har en orubblig beslutsamhet att fullgöra de uppgifter de tar sig an.
 
”The Startup Game” av William H. Draper
Draper tar här upp olika slags riskkapital och kulturen i Silicon Valley. Boken  handlar om hur riskkapitalbolagen utvärderar både idéer och entreprenörer som tänkt på dem.

”Innovation and Entrepreneurship” av Peter Drucker
Drucker var en av de ledande inom sitt område och hans innovationsteorier i denna bok är ovärderliga. Han bryter ner de viktigaste elementen som ingår i innovation och använder verkliga exempel för att visa hur de utfördes.
 
“The Ascent of Money: A Financial History of the World” av Niall Ferguson
Här kan man följa utvecklingen av det finansiella systemet. Det är viktigt för företagare att förstå de makroekonomiska faktorer som avgör om deras företag lyckas eller misslyckas. Den är Muhtar Kents, VD för Coca Cola, favoritbok.

”Never Eat Alone” av Keith Ferrazza
Om du inte redan är övertygas så kommer den här boken övertyga dig om att nätverk är nyckeln till framgång. Ferrazzi visar på hur några av de mäktigaste människorna i världen såsom Bill Clinton behärskar konsten av nätverka.

”The World is Flat” av Thomas Friedman
Detta är en annan viktig bok inom makroekonomi som hjälper dig förstå globaliseringen. Här illustreras hur företag och privatpersoner måste agera i denna alltmer platta värld och vårt nya sätt att göra affärer på. Det är även en av Jamie Dimons, VD för JP Morgan, favoritböcker.

“The E-Myth Revisited” av Michael E. Gerber
Gerber ger här småföretag en metod för att överleva där så många andra misslyckats. Det handlar om att vända en verksamhet till ett väl avstämt system som inte kräver att du behöver arbeta mer än du klarar av.

”Outliers” av Malcolm Gladwell
Gladwell förklarar här hur hårt arbete och tur är lika viktiga för framgång. Ser man på de största företagen i Silicon Valley kan man se att de uppkom med bara några års mellanrum och under speciella förhållanden vilket hjälpte dem att skapa banbrytande teknologi. Gladwell kom även på idén att det tar 10 000 timmar av träning för att skapa ett geni.

"All Marketers Are Liars" av Seth Godin
Godin menar att nyckeln till bra marknadsföring är att berättar en historia. När marknadsförare berättar en bra historia, kommer konsumenterna att upprepa historien och så småningom kommer de att acceptera den.  

"The 48 Laws of Power" av Robert Greene
Greene skrev boken när han arbetade i Hollywoods filmindustri för att han stördes av den psykologiska maktkampen som utspelade sig där. Han läste på om makt och dess historia och skapade denna omfattande guide till att förstå människornas mörka sidor.  

"Delivering Happiness" av Tony Hsieh
Hsieh skapade kundbasen för sitt varumärke genom att forma sin företagskultur. Hans bok handlar om Zappos som han är VD för och den innehåller gott om idéer som kan hjälpa alla företag som vill skapa en lojal kundkrets.

“Steal Like an Artist" av Austin Kleon
Kleon är inte en vanlig företagsguru, han är en konstnär som har fantastiska kunskaper om kreativitet. Boken är kort, enkel, personlig och fylld med praktiska tips som hjälper dig kickstarta kreativiteten.

"Founders at Work" av Jessica Livingston
Livingston ger en inblick i tiden då de första programvarorna kom till. Den går in på olika detaljer om hur det var att vara med i början av 80-talet när teknologin blomstrade till Web 2.0 kom till. Boken ger även olika råd från några mycket erfarna entreprenörer.

"How Successful People Think" av John Maxwell
Framgångsrika människor är inte alltid smartare än oss andra, de vet bara hur man ska tänka annorlunda. I boken får ni tips för att skapa ett innovativt och disciplinerat tänkande. Ett exempel är att gå igenom hur du använder 80/20 regeln för att fördela din energi.

"The Smartest Guys In The Room: The Amazing Rise And Scandalous Fall Of Enron" av Bethany McLean och Peter Elkind
Boken är en påminnelse för alla företagare om den makt de har och vikten av ett etiskt tänkande eftersom en nedåtgång uppkommer av många små beslut. Boken är även en av Warren Buffetts favoritböcker.

"Zen and the Art of Motorcycle Maintenance" av Robert Pirsig
Denna klassiker är fylld med komplexa filosofiska diskussioner men handlar i grunden om problemlösning, kvalitet och är en guide till självtillit.

"The Lean Startup" av Eric Ries
Ries bok tar upp olika metoder för att hantera osäkerhet vilket är viktigt för att ett nytt företag ska nå framgång. Många riskkapitalbolag och entreprenörer ser boken som en guide för innovation.

"Start With Why" av Simon Sinek
Sinek bok kretsar kring en enkel idé: ta fram ditt företags vision. Varför finns din organisation och varför ska kunderna bry sig? Genom att göra detta kommer det bli mycket lättare att fatta andra beslut.

Källa: businessinsider.com

Finns det några andra viktiga böcker som du tycker borde ha funnits med i listan? Tipsa oss genom att kommentera nedan.

Kommentarer

  • Malina
    Malina tisdag, 04 september 2012

    En bok varje entreprenör bara inte får missa är Mind Your Own Businees skriven av Gustaf Oscarson. Författaren (och entreprenören) har intervjuat Sveriges absolut främsta företagare och experter inom olika områden och sammanställt till en grymt inspirerande bok. Bland annat Sven Hagströmer, Mats Gabrielsson, Richard Båge, Bert Karlsson, Kajsa Bergqvist, Johan Staël Von Holstein, Laila Bagge, Alexandra Charles med flera. Boken finns att köpa på [url]http://www.mittforetag.com[/url]

Välj kommun från listan