Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

3 kreativa sätt att kliva ur din bekvämlighetszon

Dela artikeln
söndag, 23 september 2012 1

Istället för att stå och stampa på samma ställe och inte komma någon vart kan det ibland vara bra eller till och med nödvändigt att ta steget utanför sin bekvämlighetszon. Ett lysande exempel på detta är den marknadsföringskampanj som Old Spice just nu håller på med. Den har omformat varumärket på ett sätt som många företagsledare aldrig skulle våga prova på.

Den senaste delen i kampanjen är en musikvideo där Terry Crew spelar ”muskel musik”. Videon fick så mycket uppmärksamhet att den visats 6 miljoner gånger redan första veckan.

Här är den:

Kolla även in Old Spice hemsida – många skratt och kreativa idéer hittar du där.

För att lyckas med det och ta smarta risker, måste du känna dig bekväm i att vara lite obekvämt. För att lyckas komma dit behöver du sätta dig själv i en obekväm situation och stanna där tills du känner dig bekväm med den. När du lärt dig hantera en obehaglig situation kommer du vara bättre rustad för att göra riskfyllda val och mindre benägen att motstå innovation.

De mest effektiva strategierna är direkt anknutna till ditt företag.

Här är tre kreativa sätt att kliva ur din bekvämlighetszon.

1. Ta en Improvisationslektion

Varje gång du tar nya risker i ditt företag, ställs du inför möjligheten att misslyckas. Improvisationslektioner innebär att du som i en teater improviserar på en scen med en grupp människor. Den scenen speglar i huvudsak upplevelsen att ta risker och ställas inför detta misslyckande. Du måste då snabbt vänja dig vid förändringar för att lyckas.

Improvisationslektioner främjar kreativitet och innovation. De uppmuntrar också öppenhet för nya idéer. Det innebär att du aldrig avvisar en idé utan du måste acceptera idén och bygga vidare på den. Dessa övningar kommer sedan hjälpa dig att göra om udda idéer till briljanta idéer istället för att avvisa dem.

2. Byt plats med receptionisten

Om du i vanliga fall arbetar bakom en stängd dörr, ta steget ut och möt din omgivning. Se på Tim Brown, VD och koncernchef för IDEO, han bytte plats med receptionisten i hopp om att känna sig mindre isolerade. Bytet av plats uppmuntrade folk att prata med honom och han skickade signaler om att han var villig att hitta nya former för att utveckla företaget.

Du kanske får en något mindre produktiv vecka, men att se ditt företag från ett annat perspektiv kommer att främja ett öppet sinne och uppmuntra samarbeten. Det kan även sporra nya idéer.

3. Öppna dig för granskning

Ledare särskilt på stora företag är ofta skyddade från kritik. Ta dig bort från den skyddade miljön och ge kunderna en chans att prata med dig.

Försök att svara ärligt på deras frågor och lyssna på deras kritik med ett öppet sinne. Du behöver inte lyssna till alla problem men ta åt dig större delen av frågorna och se om de kan leda till några nya insikter. (Denna strategi är särskilt effektiv om något nyligen har upprört dina kunder.)

Vilka strategier har hjälpt dig att bryta dig ur din bekvämlighetszon?

Källa: Entrepreneur.com

Kommentarer

  • Jonas T
    Jonas T torsdag, 27 september 2012

    Fånigt men skoj! Jag hade ingen positiv bild om old spice innan jag såg detta men nu kan jag tänka mig att testa. Minns att farfar hade det i sitt badrumsskåp.

Senaste nytt

Välj kommun från listan