Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

3 tips som får ditt visitkort att stå ut från mängden

Dela artikeln
måndag, 16 juni 2014 0

Visitkortet är alltid bra att ha med sig på olika möten och branschevenemang så att dina framtida kunder och affärspartners kan komma ihåg dig. Den lilla pappersbiten kan vara en viktig del i din marknadsföring då det informerar om vad ditt företag gör, lockar till besök på din hemsida och sprider ditt varumärke vidare.

Därför kan du tjäna på att lägga ner lite tid på att utforma det så att det står ut från mängden. Fast Company har skrivit om tre tips som kan hjälpa dig att utforma ett visitkort som står ut lite extra.

Ha med en signaturfärg

Älskar du en viss färgkombination så kan den vara ett sätt för dig att framhäva en del av dig. Så länge det inte blir för mycket och förstör det professionella så kan du med hjälp av ditt visitkort bygga ditt personliga varumärke på ett minnesvärt sätt genom färg. Rätt användning av färgen kan hjälpa ett helt vanligt visitkort att stå ut från mängden. Om du även uppgraderar designen så kan du lätt få det att bli lite extra minnesvärt.

Psykologer har även funnit att färgen kan förbättra mottagarens minnesprestanda, eftersom det ger kortet en extra "minnes tag". Att ha en perfekt färgkombination hjälper då ditt visitkort att synas lite extra.

Organisera men inte på ett tråkigt sätt

Vi har alla sett de standardiserade korten som innehåller en lista med all information i små typsnitt för att det ska få plats. Istället för att trycka ihop informationen så kan du anpassa den för att presentera din viktigaste information. Varför skriva in hela din adress när du skulle kunna skriva in din hemsida i en större lättläst storlek?

Utformningen av ditt kort talar sitt tydliga språk och kräver inte att man överdriver för att få kortet att synas. Tänk därför på att ha ett väl utformat visitkort där den viktiga informationen är tydlig istället för att satsa allt för mycket på något riktigt kreativt eller spännande.

Ha med ett slagord eller citat som passar dig

Många av oss har en slogan, ett citat eller ett ordspråk som passar in på det vi arbetar med/för på ett professionellt och personligt plan. Genom att ta med det på kortet så kan du ge liv till ditt visitkort samtidigt som det får en personlig touch.

Även om visitkortet hjälper mottagaren att komma ihåg dig så tänk på att det är under själva nätverkandet som du som person kan göra det riktigt stora intrycket.

Välj kommun från listan