Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

4 misstag som kan skada ett företags kampanj i sociala medier

Dela artikeln
torsdag, 15 maj 2014 0

verktyg socialamedierÄven den mest kunniga inom sociala medier kan ibland bli förvirrad över vilka de bästa aktiviteterna är för att lyckas med en kampanj. Det kan vara lätt att glömma vad man inte bör göra och ibland kan tidsbristen leda till att man gör misstag. Här är tips på fyra misstag som du inte bör göra när du arbetar med sociala medier.

Variera mellan olika medier

Tänk på att sprida ditt budskap där kunderna finns. Se till att först och främst ta reda på din målgrupp och var du finner den. Var med i flera sociala medier för att sprida budskapet men var inte med i för många så att din närvaro blir överflödig eller luddig bara för att du har för många profiler att hålla reda på. Lagom är bäst.

Överdriv inte och var hänsynsfull

Tänk på vad du postar och hur du gör det. Undvik att lägga upp olämpliga bilder och tagga inte personer i dina inlägg eller bilder enbart för att få deras uppmärksamhet. Skriv heller inte hela meddelanden i versaler eller utropstecken i varje inlägg. Det kan göra folk irriterade.

Spamma inte nya anhängare

Dränk aldrig nya anhängare med direkta meddelanden och jobbig ihärdig reklam. Folk kommer att ignorera sådana insatser och din kampanj kommer aldrig att få dragkraft. Kommunicera istället med kunderna och bygg relationer som du sedan vårdar. Det kommer betala sig i längden.

Överdriv inte flödet av automatiska meddelanden

Överdriv inte när du inrättar ett arbetsflöde med automatiska meddelanden i sociala medier. Folk kan lätt se skillnaden mellan automatiska meddelanden och meddelanden som skapats av en person. Det gäller att fånga läsarna genom att få dem att skratta åt, fundera kring och kommentera dina meddelanden.

Ta fram en plan för hur du ska få tag på läsarna och sedan hur du ska bibehålla och vårda relationen så att de stannar kvar och kan blir dina framtida kunder.

Välj kommun från listan