Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

5 enkla steg till att få ditt företag på Twitter

Dela artikeln
onsdag, 13 oktober 2010 2

Börja Twittra redan idagEnligt 2010 års marknadsindustrirapport för sociala medier, är Twitter ett av de verktyg inom sociala medier som flest företag vill lära sig mer om. Om ditt företag ännu inte finns på Twitter är den här artikeln något för dig. Att skapa en Twitterprofil går snabbt och enkelt; du bör dock se till att göra det i rätt ordning och kika närmare på följande tips innan du skapar ditt Twitterkonto.

#1: Skapa ditt Twitterkonto

{sidebar id=46}

Du bör alltid försöka säkra Twitterkonton för ditt riktiga namn och ditt företagsnamn för att se till att ingen annan tar dem. Företag bör också överväga att skaffa Twitternamn för varje stort varumärke man äger. Detta val av Twitternamn leder till ytterligare frågor när du skapar ditt Twitterkonto.

Bör du överväga att ha flera konton? Twitter kan vara tidskrävande. Det är därför som det är enklare att ha ett huvudkonto. Om du har olika konversationer med olika typer av publik kan det dock vara rimligt att ha olika Twitterkonton. Två vanliga anledningar till att ha flera Twitterkonton är att:


Bör du använda ett företagskonto eller ett personligt konto? Eller båda? Det beror på ditt företag, hur du har tänkt twittra och vem du vill kommunicera med på Twitter.

#2: Välj ditt Twitternamn.

Här är några riktlinjer för att hjälpa dig att välja ditt Twitternamn:

  • Ditt Twitternamn är begränsat till max 15 tecken.
  • Även om Twitternamn inte är skiftlägeskänsliga så kommer Twitter att spara ditt namn exakt som du skriver in det när du skapar din Twitterprofil. Så även om du kan skapa din profil med ”KarlSvensson” och bli listad som @KarlSvensson, så kommer dina Twitterfans att hitta dig genom att använda @karlsvensson.
  • Undvik namn med siffror, ovanliga förkortningar och namn som är svåra att komma ihåg. Ha mobila användare i tanken och undvik understreck som kräver extra steg för att skriva in  på mobiltelefoner.


Funderar du fortfarande på vilket Twitternamn du ska välja? Titta efter ett namn som är enkelt att relatera till vem du är och vad du representerar.

Använda ditt riktiga namn eller företagsnamn?
De flesta människor öppnar upp sig mer för Twitternamn som de förknippar med en riktig person eller ett företagsnamn som de litar på. Om du använder Twitter för varumärkeshantering kommer du säkert att vilja använda namnet på din webbsida, (utan ”.com/.se”). Du kan också använda ett smeknamn som du använder regelbundet.

Comhem har ett passande Twitternamn






Comhem använder sitt namn för sin Twitterverksamhet.

Nyckelord.
Ett Twitternamn med ett nyckelord kan fungera bra för dig om du gör det uppenbart vem du är. För de flesta människor är dock ett Twitternamn med nyckelord förknippat med spammare och de som använder sig av oönskade säljmetoder.

#3: Ladda upp din bild

Det är viktigt att byta ut standardbilden för att visa andra att du är en riktig person och inte en spambot och du kan vara lite kreativ för att visa din personlighet.

Som Denise Wakeman poängterar, kan det hända att du vill använda samma bild på alla profiler i sociala medier. Detta skapar starkare märkesprofilering online eftersom människor kommer att lägga märke till samma foto på olika sociala medieplattformar.


Dan Waldschmidt's Twitterbild

Dan Waldschmidt’s foto matchar den “omåttliga vision” som nämns i hans biografi.

#4: Använd din bästa länk

Du får bara ha en aktiv länk på din Twitterprofil. Innan du väljer ut denna länk måste du tänka över din marknadsföringsstrategi för webben. Varför är du online? Vart vill du leda dina Twitterföljare? För de flesta är länken på Twitterprofilen en länk som leder till din webbsida eller blogg. Länken kan enkelt bytas ut.

Du bör också fundera lite på exakt vilken sida dina Twitterbesökare hamnar på när de klickar på länken på din Twitterprofil.

#5: Skriv en intressant Twitterbiografi

Det är viktigt att berätta för dina Twitterföljare vem du är och vad du kommer att twittra om.

Tyvärr har du bara 160 tecken på dig att göra det i Twitterbiografin. Det är oftast bäst att skriva korta meningar för att engagera människorna som läser din biografi. Du bör även väva in några få viktiga nyckelord som är relevanta för de människor du vill träffa på Twitter. Nyckelord kommer att hjälpa rätt människor att hitta dig.

Mike CJ har en exemplarisk Twitterbiografi

Det är lätt att vilja nappa på erbjudandet som Mike CJ ger i sin Twitterbiografi.

Ett hett tips i dagens medialandskap är såklart att ha länken synlig på Facebook. Även om detta inte blir en aktiv länk så bör den vara enkel att komma ihåg om du har ett lätt URL, och det kommer att hjälpa din Facebookaktivitet att växa.

Har du några råd om Twitter att tillägga? Använder du ditt personliga namn eller företagets namn för att twittra för företagets räkning? Dela gärna med dig av dina tips.

Kommentarer

  • Petra Lundmark
    Petra Lundmark onsdag, 03 november 2010

    Håller med - bra guide om man vill komma igång med twitter!

  • Petter Tjäna Pengar
    Petter Tjäna Pengar söndag, 31 oktober 2010

    Detta var en bra artikel. Jag har precis börjat använda mig av Twitter. Tack för bra guide, på hur man skall använda sig av detta för mig nya forum.

    Petter Hedman

Välj kommun från listan