1. Mer trafik = mer potentiella kunder

Ju fler som kommer till din webbplats, desto lättare blir det för ditt företag att konvertera dessa besökare till att faktiskt köpa en produkt. Genom rätt sökoptimering ökar du chanserna att synas på webben där dina konkurrenter ännu inte är. Efter varje inlägg ökar möjligheterna att sprida budskapet genom att ansluta till sociala medier. Därmed ökar ditt varumärkes närvaro och sprids även till kunder som kanske inte känner till ditt företag.

2. Förtroendet för ditt företag ökar

Vi använder Internet till att ta reda på information om företag och produkter, hur företaget syns på nätet avgör om vi är villiga att betala för deras tjänster och produkter. En blogg hjälper till att öka din trovärdighet och bygga en relation med potentiella kunder. Att ha en företagsblogg är ett sätt för ditt företag att få en personlig kontakt med läsare och kunder, inte bara ett sätt att sälja.

3. Konstant kundservice och nyhetsuppdatering

Genom att göra det enkelt för dina kunder att kontakta dig och lära sig mer om företaget så får du nöjdare kunder. Du kan även svara på kundernas förfrågningar snabbare och effektivare samt få värdefull feedback från dina läsare vilket bidrar till att företaget enkelt kan få reda på vad målgruppen tycker och tänker om produkterna. Det är enkelt för företaget att berätta om nya produkter och möjligheter att använda produkterna.

4. Ökad möjlighet att visa kunskap och etablera dig som expert

Genom att blogga regelbundet visar du din närvaro och kunskap inom ditt område. Läsare som kommer i kontakt med bloggen känner ett ökat förtroende för ditt företags kunskap.

5. Det är kostnadseffektiv marknadsföring

En blogg är ett väldigt kostnadseffektivt redskap att enkelt integrera med din kundbas och få nya kunder och etablera din expertis. Genom enkla strategier kan du dra ner på kostnader av annan annonsering.

Exempel på hur ett stort företag drar nytta av en blogg:

Vår blogg har 12000-15000 besökare om dagen under högsäsong. Genom bloggen når vi ut till många och kan visa upp vårt sortiment och locka hit kunder som kanske inte planerat ett besök till Ge-Kås. Vår blogg är idag den tredje största företagsbloggen i Sverige. Bloggen fungerar även som ett forum där läsare tipsar varandra om produkter.~ Helena Johansson, bloggare Ge-kås bloggen, Ullared.

Hur kan ditt företag dra nytta av en blogg?

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar:

0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.