Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

5 steg till medvetet företagande

Dela artikeln
onsdag, 01 juli 2009 1

Jag har det senaste året följt diskussioner om företagande främst i USA. Där handlar det mer och mer om frågeställningar om hur du ska förena företagande med din egen person, stil, attityd och framför allt din egen SJÄL. Att genom företaget förverkliga och demonstrera den du är, det du står för och det du tror på.

Alltså att skapa och driva företag med en utgångspunkt som inte enbart handlar om att tjäna pengar.

Dessa är mina 5 steg till medvetet företagande:

1. Bestäm dig för att driva affärer

Du behöver bestämma dig för att du ska vara drivande i ditt företagande och då menar jag inte att du ska säga "jag ska försöka". Istället ska du säga:  ”Jag är helt med på detta. Jag förbinder mig för att lyckas, även om det blir jobbigt. Jag kommer att fortsätta, speciellt vid de tillfällena när det är tufft". Att säga detta och mena det till fullo, handlar om att stänga igen den där extra dörren/nödutgången som är till exempel ett jobb vid sidan av företaget, högskolestudierna eller något annat som gör att du inte satsar helhjärtat på företaget.  Så många har dessa reservplaner och lösningar. Så stäng dörren - och säg: "Nu finns det ingen återvändo längre – nu är det företaget som gäller”.

Att bestämma dig för ”business” ger dig drivkraft, fokus och motivation.  Du hittar vägar och lösningar på hinder och problem.  Det som inte fungerar - leder dig vidare till det som fungerar.  

2. Tillåt dig att vara dig själv helt och fullt

I medvetet företagande är dina affärer och din ”business” en förlängning av dig själv. Ditt företag
visar ditt eget personliga och högsta syfte. Du känner passion för det du gör. Givetvis ska företaget generera en vinst. Men det ska framförallt finnas ett samband, en ”connection", mellan dig och ditt företag.

Ditt företag är ditt – du kan bestämma och formulera agendan och arbetet. Fråga dig: Varför gör jag det här? Vad är viktigt för mig? Vilka är värdena? Hur ska jag förmedla det i mitt företagande?

3. Ta risker – spela inte bara på den ”säkra planhalvan”

Om du känner att det finns mer pengar för dig att tjäna, mer arbete för dig att utföra, mer gåvor och talanger för dig att dela med dig av till andra - då ska du kliva ur din trygghetszon. Det  betyder att du tar risker och utforskar områden inom ditt företagande som du inte gjort tidigare. Du gör sådant du bara drömt om att göra.  Du vågar ta ställning! Du gör ett avtryck!

Så gör en lista över saker som du drömmer om att göra, men som du inte vågat tidigare.
Börja med en sak. Gå in det okända, det outforskade och det oprövade. Vänta dig stordåd!

4. Se till att hjälpa andra – det kommer att göra skillnad för dig

Att göra skillnad handlar om att känna mening i det du gör. Att känna att ditt företagande är ett sätt att hjälpa andra människor/andra företag. Att känna att du gör dina kunder en tjänst och är till nytta.

Du behöver byta tankesätt för att det ska fungera. Ett konkret exempel på detta är när du säljer dina tjänster/produkter.  Istället för att tänka: ”Hoppas jag får den här affären - då tjänar jag mer pengar", så tänker du: "Hur kan jag hjälpa dig och ditt företag på bästa sätt? Hur kan jag bidra till ditt företag?" Hur kan jag vara till nytta för dig?”. Testa detta och notera hur det känns.

Att göra skillnad betyder inte att förändra hela världen i ett enda slag, utan om att börja där du är. Du kan göra skillnad hemma, i din närmaste omgivning, på ditt jobb och för dina kunder.

Kom ihåg: Du har en gåva, talang, visdom och kunskap som det är dags att dela med dig av till andra. Börja redan idag! Citatet från författaren Neale Donalds Walsch tycker jag säger rätt mycket om detta med medvetet företagande.

”Of Those to Whom Much Has Been Given – Much Is Also Asked!”

5. Dina affärer ska ge dig ett plus (=vinst)

Att driva företag ska ge dig en vinst. Det ska inte enbart vara hårt arbete och ge lite betalt. Utan du ska göra det du älskar, leverera kvalitet och göra det med kärlek. Sen ska du bli rätteligen kompenserad för det arbete du gör!

Det betyder att du ska se över hur du tar betalt för dina tjänster. Du ska inte jobba gratis. Rent konkret: tänk efter vad du vill tjäna varje år och hur mycket du vill jobba.  Dividera detta och se vart du hamnar. Där har du en riktlinje för din taxa.

Avslutningsvis: Fortsätt att göra affärer, men ta med din själ och ditt hjärta - så blir det så mycket bättre, mer genuint och äkta och förmodligen också mer lönsamt!

/För din framgång!

Kommentarer

  • företag till salu
    företag till salu måndag, 03 augusti 2009

    Tack för kloka råd. Håller helt och hållet med dig, pengar skall inte vara drivkraften. Produkten, marknadsföring och de anställda bör alltid komma först, pengarna kommer komma ändå för de som lyckas med dessa saker.

Välj kommun från listan