Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

9 tips för att jobba hemifrån och undvika fallgroparna

Dela artikeln
söndag, 20 november 2011 1

Att jobba hemifrån innebär fördelar och är ofta ekonomiskt försvarbart. Men det finns fallgropar. Många säger att den största fördelen är att kunna göra hushållsarbetet samtidigt, men det är just en av de vanligaste fallgroparna då hushållssysslorna börjar konkurrera med arbetstiden.

De flesta företagare som jobbar hemifrån ramlar i en eller annan fallgrop, men kom ihåg att de är inte bottenlösa, det går att ta sig upp. Läs dessa nio tips så är du bättre rustad för ditt arbete hemifrån.

1. ”Jag är ju ändå hemma”

Berätta för din familj, omgivning och dig själv att du nu är på jobbet, fast du är hemma. Precis som på vanliga arbetsplatser har du fikaraster och lunch men resten av tiden ska du faktiskt jobba. Att ta hand om tvätten får du göra efter arbetsdagens slut.

2. ”Ingen arbetsplats att gå till”

Du behöver plats för pärmar, avtal, bokföring och kundpapper. Bäst är ett kontorsrum eller eget skrivbord och när du är där, är du på jobbet. Har du inte kontor eller skrivbord, skaffa en bärbar låda för arbetssakerna – då skapar du arbetskänsla när du öppnar lådan, även om du sitter vid köksbordet.

3. ”Ostrukturerade dagar och glömska”

Hemma finns inga kollegor som påminner dig om aktiviteter. Du måste komma ihåg och planera allt själv. Passa på att under frukosten noterar de punkter du måste få klara under dagen – men bara dessa. Då blir det en hanterlig och översiktlig lista. Grovplanera en gång per vecka och när du får in nya uppdrag. Notera direkt i kalendern när nya uppgifter ska vara klara. Använd gärna en kalender i datorn eller mobilen för då kan du skapa påminnelser som fungerar som din kontorsassistent och påminner om kundsamtal, möten och arbetsuppgifter. Följ din planering!

4. ”Inga kollegor att bolla med”

Gå med i nätverk. Självklart är det en fördel om du kan träffa personerna i nätverket men det är inte nödvändigt – webbgrupper och forum fungerar också. Hitta minst två nätverk för att underlätta ditt arbete hemifrån – ett affärsnätverk och ett branschnätverk. Affärsnätverk är till exempel den lokala företagsföreningen. Vissa nätverk tar ut en årsavgift men oftast kan du besöka dem som gäst till en början. Många branschnätverk finns på webben och har egna forum vilket gör dem till utmärkta bollplank för snabba frågor och diskussioner.

5. ”Hemmalokalen passar inte för möten”

Att ta emot kundbesök hemma blir för personligt och det blir lätt mer fokus på dig som privatperson än på ditt företag. Ta en tur i din omgivning och se om det finns ett café, en restaurang eller annan mötesplats där du kan träffa din kund och helst sitta lite avskilt. I Stockholm dyker det upp fler och fler caféer och konferensanläggningar som hyr ut plats för kundmöten på 1-2 timmar. Att låna kontorsrum kan också fungera – hör med dina nätverk.

6. ”När soffan lockar”

Att jobba hemifrån kan upplevas ineffektivt. Har du suttit med tråkiga kundsamtal eller problem kan det vara lätt att ge sig en extra paus i soffan. Kanske känner du även att du måste försvara din arbetsdag för familjen eller dig själv. Ett bra hjälpmedel då är tidsspårning (Time tracking). Ta reda på vad du gör under dagen. Anteckna eller låt ett dataprogram spåra vad du gjort. Kolla sedan över statistiken per dag eller vecka. Bli inte förvånad om du upptäcker att du egentligen är effektiv!

7. ”Ensamheten och tråkig miljö”

Att bara sitta hemma kan resultera i att du tappar din entusiasm. En lösning är att hyra eller låna kontorsplats någon dag per månad eller vecka eller spendera en dag på biblioteket eller ett café. Känner du flera företagare som med arbetar hemifrån? Bjud in dem också. Planera i förväg vad du ska jobba med så att du kan sätta igång och jobba direkt.

8. ”Begränsad support och resurser”

Mycket som finns på ett vanligt kontor finns inte i ditt hem. Var kan du kopiera och skriva ut? Vilken utrustning behöver du under ett kundmöte – dator, projektor och tillgång till Internet?  Vem kan ge dig IT-support? Se över dina behov i förväg och gör en lista på var du får tag i det du behöver. Kontorsplatser erbjuder ofta skrivare. För backup och fillagring finns flera bra så kallade molntjänster. Se länkar nedan.

9. ”Tristess”

Du måste ha roligt och gilla det du gör annars är risken stor att du kommer att misslyckas. Även om kontoret bara är steg bort från ditt kök och sovrum betyder det inte att du alltid ska gå till ”hemmakontoret”. Leta upp seminarier, föreläsningar, mässor eller utställningar för att komma hemifrån en stund. För även om nyföretagare ofta behöver jobba mer än 40 arbetstimmar på en vecka betyder det inte att du ska” bosätta dig på jobbet”.

Jobba hemifrån-verktyg som underlättar

Planering:

Microsoft Outlook Kalender eller kör Thunderbird som är Mozillas gratisverktyg och lägg till kalender.

Google Gmail & Kalender

Nätverk:

Buisness in Heart - Kvinnligt affärsnätverk

BNI - Business Network International

Lokaler och kontorsplats i Stockholm:

Coffice - Cafe och kontorsplats

Hotspots Farsta - Kontorsplats

The Park - Kontorsplats och konferens

iOffice - Kontorsplats och konferens

Tidsspårning/timetrackers:

Toggl.com

Timecamp

Timelog

Molntjänster:

Wuala - Online lagring

Dropbox - Lagring och delade mappar

Sprend.it - Skicka stora filer

Google Apps - Online system med mängder av program  inklusive epost, kalender, fillagring


Detta är ett urval av verktyg och hjälpmedel arbete hemifrån. Vilka använder du? Tipsa i kommentarsfätet nedan.

Kommentarer

  • Juha Jurvanen
    Juha Jurvanen måndag, 09 januari 2012

    Vi erbjuder smarta och enkla molntjänster för små och medelstora företag och organisationer som helt klart har en relevans i sammanhanget här.
    Vi löser problemen med säkerheten, backuper, den geografiska spridningen och förenklar delandet av dokument på ett enkelt och plattformsoberoende sätt. Kör Windows applikationer från MAC, Windows, iPad, iPhone, Linux, Windows, Android .. :-)

    http://www.redcloud.se

Välj kommun från listan