Johan och hans kollegor har intervjuat en stor mängd restaurangägare och deras personal. De har frågat hur branschen fungerar, vilka problem som kan uppstå och vad de vill att Glimworks ska erbjuda.

- Är man genuint intresserad, så berättar folk hur mycket som helst. Men det gäller att alla medverkande är engagerade. Är de som intervjuar intresserade, så blir intervjun bra. Men använder sig inte teknikerna eller utvecklarna av intervjun sedan, så blir resultatet ett oanvändbart IT system som inte gör någon skillnad för samhället, berättar Johan.

För att företaget ska förbättras, är det viktigt att använda det holistiska synsättet, dvs att man lyssnar på alla medverkande. Johan berättar att de får sin balans genom att lyssna åt fem håll; kunderna, företagarna, samhället, jobbkamraterna och sina samarbetspartners.

Om man vill att många människor ska använda och sprida produkten, krävs det att den är exceptionellt bra. Men för att en produkt ska förbättras, så krävs det pengar. Är inte kunderna redo att betala, så är produkten inte tillräckligt bra.

När man väl har en bra produkt, så handlar det om att kunna leverera. Det räcker inte med att vara 10% bättre än vad kunderna förväntar sig, utan man måste vara mycket, mycket bättre.

Johan säger att man måste ha en långsiktig vision för att kunna bli bäst. Därför går mycket tid åt att lösa problem innan de uppstår. Ca 70% av tiden måste man fundera ut alla möjliga problem
och hinder, som kan uppstå i dagsläget eller i framtiden. Då är man förberedd ifall något går snett. Johan tycker inte det är så energikrävande, för han har ett stort intresse för att utveckla samhället och han gör allt för att se ett meningsfullt resultat.

- Man kan se det som en investering i företaget; ju mer tid du lägger ner, desto mer får du ut av företaget, avslutar Johan.

Foto Karin Hammarlund

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar:

0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.