Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Billigast på marknaden, är det bra?

Dela artikeln
torsdag, 10 februari 2011 0

Sveriges dyraste räkmacka?Jag har en idé - "Jag ska starta ett företag och vara billigast på marknaden, då kommer alla kunder att vilja köpa av mig"

Tänk så enkelt det är!

Vi börjar med att göra en marknadsundersökning:

Vart handlar du? Mat på Lidl, tankar på Jet eller "Tanka", köper kläder på Ica och resten av alla inköp på Ullared. Vilken bil kör du? Skoda eller kanske Trabant. (Det är säkert inget fel på dessa märken men jag tror inte att de flesta gör så.)

Ett intressant exempel är Gothia Towers i Göteborg. De är kända för sina räkmackor; 2010 var rekordåret och då sålde de hela 152.349 räksmörgåsar till ett värde av över 20 miljoner kronor. 

Är det pga att de är så billiga? Nja... Pris: 189 kronor. 189 kr för en macka är rätt så saftigt. Är den värd det? Jag har inte testat den, har du?

I vilket fall så vill jag åka dit och prova en nu!

Jag tror inte jag skiljer mig så mycket från mängden, ingen vill väl handla billigt? Ibland eller många gånger måste man kanske göra det för att ekonomin inte riktigt är på banan, men inte vill man väl...?

Prisvärt är ett bra ord. Jag som kund vill man känna att jag gjort en bra affär. Jag tror att de flesta vill ha extra räkor och är villiga att betala för det; bra service, lyxigt läge, en bit paprika på toppen och man kan öka priset en bra bit.

Nästa gång jag åker till Göteborg måste jag bara testa denna räkmacka.

OBS: Räkmackan på bilden har inget med artikeln att göra.

Välj kommun från listan