När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag har en enskildfirma där jag bokför med hjälp av kxlredovisning http://kentexcel.com/kxlRedovisning.htm Jag har bara gjort inköp som legat under 5000:- och har därför kunna göra direktavskrivningar men nu ska jag eventuellt köpa en sak för 7000:- exkl. moms och undrar om någon vet hur jag ska bokföra det i detta programmet?
Programmet har ju sina begränsningar men det underlättar också mycket om man inte är så hemma på bokföring.
Ingen som vet? Om ni klickar på länken så ser ni vilka val jag har för utgifter men jag vet inte hur jag gör med avskrivningar. Ska man dela upp kostnaden på flera år eller hur gör man?
[quote="Karin i Västergötland"]Jag kan inte det programmet, men finns det ingen programsupport du kan fråga?[/quote]
[br]Nej, tyvärr inte, men jag har förstått det som att jag får bokföra det under "inköp av inventarier", men hur gör jag egentligen med uppdelningen?
Programmet fungerar för dig som deklarerar N1, vilket innebär att du inte bokför några avskrivningar utan bara gör detta i deklarationen. Du får väl lägga in det under posten inventarier och sedan se vad som händer.
[quote="Redkon"]Programmet fungerar för dig som deklarerar N1, vilket innebär att du inte bokför några avskrivningar utan bara gör detta i deklarationen. Du får väl lägga in det under posten inventarier och sedan se vad som händer.[/quote]
[br]Okej, så jag behöver inte bokföra en avskrivning om jag deklarerar N1? Hur håller jag då reda på själva avskrivningen nästa år, finns det några blanketter för det kanske?
Du håller reda på avskrivningen i deklarationen. När man deklarerar på N1 så bygger det på att du inte har någon balansräkning utan man tittar bara på resultatet, därav inga avskrivningar i bokföringen då du där inte har några inventarier.
[quote="Redkon"]Du håller reda på avskrivningen i deklarationen. När man deklarerar på N1 så bygger det på att du inte har någon balansräkning utan man tittar bara på resultatet, därav inga avskrivningar i bokföringen då du där inte har några inventarier.[/quote]
[br]Nu ska vi se, jag bokför alltså hela kostnaden som en inventarie och vid deklarationen så gör jag en "restvärdesavskrivning" på tex 25% av kostnaden och sen 25% per år tre år framåt, eller har jag förstått fel?
[quote="henke99"] vid deklarationen så gör jag en "restvärdesavskrivning" på tex 25% av kostnaden och sen 25% per år tre år framåt, eller har jag förstått fel?[/quote]
[br]
[br]Året därpå blir det 25 % av de 75 % du hade kvar år 2, och sedan 25 % av återstoden och så vidare i oändlighet.
[quote="Karin i Västergötland"][quote="henke99"] vid deklarationen så gör jag en "restvärdesavskrivning" på tex 25% av kostnaden och sen 25% per år tre år framåt, eller har jag förstått fel?[/quote]
[br]
[br]Året därpå blir det 25 % av de 75 % du hade kvar år 2, och sedan 25 % av återstoden och så vidare i oändlighet.[/quote]
[br]Okej, så om jag köper något för 10000:- så drar jag av 2500:- första året och sen kommer jag bara ihåg 7500:- till nästa år och då drar jag av 25% av dom 7500:-, och så vidare?
Nu har jag kommit så långt att jag förstått att man för in beloppet på ruta 751 på N1 och då drar av 25%, men hur gör jag med resterande nästa år, ska det också in på ruta 751?