Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer
Välkommen, Gäst
E-post: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE: Ombilda? eller starta nytt AB, ifrån enskild näringsverksamhet

Ombilda? eller starta nytt AB, ifrån enskild näringsverksamhet 08 jul 2013 20:31 #47400

Hejsan

Jag driver enskild näringsverksamhet nu, men vill driva ett aktiebolag istället. Jag har kört verksamheten sen 2007, men har inga speciella tillgångar eller maskiner, utan det är en ren konsult/tjänste-verksamhet.

Jag har pratat lite med en skattejurist för en ev. ombildning, och han kan hjälpa mig med det. Det kostar en slant såklart, men problemet är mest att jag förstår faktiskt inte varför det behöver läggas ner något arbete. Jag har försökt läsa det jag kommit över, och förstår att det ev. finns en del krångliga transaktioner av inkråm som ska överlåtas. Men måste man göra så?

Skulle jag inte kunna skippa själva "ombildandet" och bara göra en uppstart av ett nytt aktiebolag. Låta resten av årets fakturor gå ifrån det nya AB, och avsluta den enskilda näringsverksamheten i samband med nästa års deklaration? Måste det ens bli några transaktioner eller överföringar bolagen emellan?

Hjälp mig förstå varför jag borde lägga många tusenlappar på att någon hjälper mig med det.

Hälsningar

- Björn
Senast redigerad: 08 jul 2013 20:31 av bjorn.syse.

Re: Ombilda? eller starta nytt AB, ifrån enskild näringsverksamhet 09 jul 2013 12:51 #47401

Nej, du behöver inte lägga många tusenlappar på en konsult för detta.
Du kan göra precis så som du tänker, och allra enklast är det om du har 50 000 i kontanta pengar att sätta in som aktiekapital.
Då reggar du ditt nya AB och börjar fakturera från det, tar bort F-skatten från dig själv och lämnar in en ny prel-deklaration där du förklarar att du vill avsluta dina F-skatteinbetalningar.
Sen måste ju då en deklaration in nästa år, för den delen av detta år som du drivit den enskilda firman.

Ett par saker att se upp med som kan krångla till det.

1. Du har inte 50 000 utan vill föra över nån slags tillgång från din EF till AB. Då måste du ha ett intyg från en revisor att det är tillräckligt stort värde. De här intygen är det ingen som är särskilt förtjust i att skriva, eftersom man sen kanske inte kommer att ha nån revisor i bolaget.

2. Om du har vinster undanstoppade i periodiseringsfonder eller/och expansionsfonder så får du antingen använda dom som aktiekapital under vissa förutsättningar, eller så får du se till att inte av-regga din EF direkt, utan låta det gå några år där du återför fonderna.

Av-reggar du din EF så måste ju alla fonder tillbaks direkt kommande deklaration.

Folk vill gärna krångla till saker i onödan...
Senast redigerad: 09 jul 2013 12:54 av Ingvar Wogenius.

Re: Ombilda? eller starta nytt AB, ifrån enskild näringsverksamhet 09 jul 2013 14:29 #47406

Hejsan

Tack för svaret!

Jag har som sagt inga expansionsfonder och knappt några inventarier. Jag har lite datorutrustning men inget på avskrivning.

Det låter ju då som att jag kan starta upp ett AB parallellt, göra en ny preliminär självdeklaration, starta upp nya bankkonton och sen skriva om ev. avtal med kunder och försäkringsbolag. Och sen sakta kliva över till den nya båten och börja fakturera därifrån?

Men jag blir ändå nyfiken, vad är det för faktiskt arbete som den här skattekonsulten skulle göra, och vilket mervärde är det? I vilka fall behövs det?

Hälsningar

- Björn

Re: Ombilda? eller starta nytt AB, ifrån enskild näringsverksamhet 09 jul 2013 15:31 #47407

Nej, i ditt fall får man nog snarast hitta på nånting som behöver kosta...
Många vill få det att låta komplicerat och kunna ta betalt helt enkelt.

Det är i de lägen jag beskrev som man kan behöva lite hjälp så det blir rätt.

Gör precis så som du tänkte själv, så blir det bra.
Sen antingen säljer du datorn och utrustningen direkt från den enskilda firman till ditt nya AB, eller så tar du omvägen via ett eget uttag där du tar ut grejerna själv, och sen sätter in dom i bolaget.
Ta inga fantasipriser åt nåt håll, utan en rimlig ersättning, så behöver ingen ha några synpunkter.

Sen kommer det som kanske för många är den största biten, och det är den mentala omställningen. Nu är du inte längre egen företagare, utan vanlig anställd, och det är ditt AB som är företaget.
Men gör allt ordentligt som du tänkte, med försäkringar och annat, så blir det mer komplett.
Fördelen med ett AB sen är att det är enkelt att hålla reda på vems pengar som hört vart.

Re: Ombilda? eller starta nytt AB, ifrån enskild näringsverksamhet 13 jul 2013 14:14 #47426

Det är svårt att ge generella svar, med med den information du har skrivit ser jag ingen anledning till att krångla till det med en ombildning. Du kan ju fråga din kontakt hur mycket du kommer tjäna på det och hur mycket han kommer fakturera för jobbet. Om han kan motivera sin kostnad genom att du sparar eller tjänar pengar kan det ju vara värt det...
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Re: Ombilda? eller starta nytt AB, ifrån enskild näringsverksamhet 15 jul 2013 14:40 #47435

Tack för kommentarerna dock.

Ja, det kanske är en bra idé att fråga honom vad jag har att tjäna på det.

Men det låter på Ingvar här som att jag borde kunna kolla på tillgångssidan vad jag har på den enskilda firman av värde, t.ex en dator, och programvara skulle jag säga är det största. Och sen sälja det till marknadspris till AB:et sen när jag kommit igång. Stämmer det?

Och vad skulle syftet med att göra det överhuvudtaget vara förrsten? till skillnad från att bara använda grejerna i AB:t utan att AB:t faktiskt äger dom?

HÄlsningar

- Björn

Re: Ombilda? eller starta nytt AB, ifrån enskild näringsverksamhet 15 jul 2013 14:48 #47436

Fördelen är ju att kostnader i bolaget är avdragsgilla, plockar du ut datorn privat från enskilda firman får du ju normalt betala skatt för det.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Re: Ombilda? eller starta nytt AB, ifrån enskild näringsverksamhet 15 jul 2013 15:08 #47438

Ja jusst det. Men,

Datorn är ju redan köpt och avdragen som kostnad i min enskilda näringsverksamhet. Vad händer om jag bara låter den vara så, och inte gör något aktivt, och sen avregistrerar firman?

Hälsningar

- björn

Re: Ombilda? eller starta nytt AB, ifrån enskild näringsverksamhet 15 jul 2013 15:19 #47439

Det händer egentligen ingenting..

För att du ska kunna avsluta din enskilda firma bokföringsmässigt, så måste balansräkningen sluta på noll. Dvs det som står som tillgångar tas ut som ett eget uttag, skulder betalas som en egen insättning och när det varken finns tillgångar eller skulder, så blir det egna kapitalet noll och firman är avslutad.

Om datorn är helt avskriven eller avdragen och du säljer den till ditt AB, så blir det en vinst i den enskilda firman, ja, och motsvarande avdrag i AB, så det går ju ungefär på ett ut.

Du kan ju behålla grejerna som egna och låta AB hyra dom av dig..

Men för att vi ska kunna föra en diskussion så behöver vi veta lite vad det handlar om i summor.. Dator och program.. 10 000 eller 100 000 ?

Re: Ombilda? eller starta nytt AB, ifrån enskild näringsverksamhet 15 jul 2013 15:28 #47440

Jag ska vara ärlig, jag har faktiskt aldrig förstått balansrapporten. Till skillnad ifrån resultatrapporten, den känns intuitiv.

Men jag har den här framför mig, Det finns en Tillgångssida och en Skuld-sida. Här är kontona som listas på tillgångssidan:


1510 Kundfordringar
1730 Förutbet försäkringspremier
1920 PlusGiro
1930 Företagskonto SEB
1940 Övriga bankkonton

Och här är kontona på skuld/kapital-sidan:

2010 Eget kapital
2011 Egen pensionsförsäkring
2012 Skatter och avgifter
2013 Övriga egna uttag
2017 Egna insättningar
2018 Egna insättningar
2019 Årets resultat

Finns värdet av mina programvaror och datorutrusning där någonstans menar du?

Datorn är direktavdragen för 3 år sedan, jag har inga avskrivningar. Det finns en mobiltelefon, lite programvaror, allting för ett initialt värde på kanske 30-35000 men säg att det är värt runt 10-15 000 idag kanske.

Hälsningar

Re: Ombilda? eller starta nytt AB, ifrån enskild näringsverksamhet 16 jul 2013 09:50 #47441

Nej, eftersom du direktavskrivet den så finns den inte med i balansräkningen. Den var med i resultaträkningen det året du köpte den, inget annat.
Alltså kommer all försäljning av den till ett högre pris än 0 kr , skapa en vinst. Som vilken varuförsäljning som helst alltså.


När det gäller balansräkningen så skickar jag med ett exempel på hur den kan se ut. Du börjar först med att räkna samman alla 'eget-kapital'-konton ( 2011-2019) och summerar dom på 2010, så du får fram det egna kapitalet.

I mitt exempel finns 20250 kr i fordringar, 76754 kr på banken, och 14709 kr i momsskuld.
Om man då tänker sig att fordringarna kommer in på banken, och man använder pengarna för att betala in momsskulden, så återstår 82296 kr, dvs samma som står som eget kapital.

Då gör man ett eget uttag av pengarna på banken, dvs -82296 på konto 1930 och + 82296 på eget kapital.

Då nollas hela balansräkningen, och bokföringen är avslutad.

Försökt lägga till en bild, men det verkar inte funka..
Senast redigerad: 16 jul 2013 09:53 av Ingvar Wogenius.

Välj kommun från listan