Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Brainstorming för företagare

Dela artikeln
måndag, 20 augusti 2012 1

Alla team kör fast i gamla hjulspår lite då och då i sitt tänk - även företagare med sitt team. Brainstorming är en enkel och alldeles utmärkt metod när ni behöver nya tankar och ny energi.

Ställ in kompassen

En brainstormingsövning börjar oftast med att man definierar fokus för övningen. Vad är det ni som team vill hitta nya lösningar på eller vad är det som är viktigt att utveckla eller förbättra. Handlar det om att ni behöver hitta fler eller annorlunda kunder, hur ni ska kunna jobba mer effektivt eller hur ni tillsammans ska komma bättre överens och därmed öka arbetsglädjen när ni jobbar? Eller handlar det om att hitta en lösning på något annat? Desto bättre ni ringar in ”problemet” eller ”utmaningen” desto snabbare brukar det gå att hitta bra svar.

Ha högt i tak

Första delen av själva ”spåningsdelen” handlar mest om att välkomna alla förslag, även de galna, knasiga och till synes helt orealistiska. Satsa hellre på kvantitet än kvalitét i denna fas.

Få bara ur er så många idéer som möjligt. Det är en fördel om det är lättsamt och roligt också. Kritik eller granskning av idéer är absolut förbjudet just nu. Bry er inte om eventuella invändningar av typen, det har vi testat förr, det kostar för mycket pengar eller det fungerar aldrig etc.

Vikta idéerna en och en

När det känns som förslagen helt har ebbat ur så börjar ni gå igenom förslagen igen med ett mer kritiskt sinne. Sätt dem under luppen en stund. Om ni vill kan ni poängsätta olika förslag efter hur intressanta de är just vad gäller er problemställning. Vilka är, av olika anledningar helt orealistiska och därför skippas direkt? Vilka kan vara intressanta att fördjupa er vidare kring? Vilka kan kombineras, förfinas och eller förbättras?

Fatta beslut om hur ni går vidare

När ni gått igenom idéerna på detta vis bestämmer ni för vilken eller vilka idéer som ni vill gå vidare med på ert företag. Sätt också upp mål och delmål samt gör en konkret handlings och tidsplan för hur ni ska gå till väga. Vilket är det första steget? Vem ska göra vad och med vilka samarbetspartners och resurser ska han eller hon ha för att lyckas med det projektet?

ÄMNEN:

Kommentarer

  • Malina Gustafsson
    Malina Gustafsson tisdag, 21 augusti 2012

    Mycket bra skrivet och många användbara tips, tack! Jag läste även en artikel av Nina på starta eget sajten - [url]http://www.MittForetag.com[/url], om hur man skapar motivation i företaget. Värt att läsa!

Senaste nytt

Välj kommun från listan