Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Därför är Google Adwords effektiv marknadsföring för dig som småföretagare

Dela artikeln
torsdag, 11 november 2010 0

Google Adwords är ofta riktigt smart marknadsföringGoogles sponsrade länkar är de små textannonser du ser högst upp och till höger om sökresultatet när du gör en sökning på Google. Googles annonsprogram för att hantera dessa annonser, eller sponsrade länkar, kallas för Google Adwords och är öppet för alla annonsörer, stora som små, och gratis att börja använda.

"Det är ingen som klickar på de där annonserna" - är en vanlig myt.

Våren 2002 lanserade Google sitt sökbaserade annonsprogram Adwords och det har blivit Googles absolut största produkt. Bara under 2009 drog Adwords in 23 miljarder dollar i intäkter. Så även om inte just du klickar på annonserna så finns det tydligen många andra som gör det...

Här går jag igenom flera fördelar med Google Adwords och varför det är riktigt smart marknadsföring för dig som småföretagare.

  • Relevans och timing

Användarna på Google letar efter något och som annonsör har du en unik möjlighet att erbjuda exakt det de letar efter i exakt det ögonblick de letar efter det! Du får annonsera för så många sökbegrepp du vill men kom ihåg principen om relevans.

  • Position

Du kan i hög grad påverka din position genom att förbättra din sidas och dina annonsers relevans samt justera ditt klickbud. Det går alltså att hamna allra högst upp för en given sökning.

  • Räckvidd

Du kan annonsera över hela världen om du vill och på många olika språk. Du kan även ha en lokal inriktning på dina annonser för att förfina räckvidden ytterligare.

Google visar även Adwordsannonser på det sk display-nätverket. Detta nätverk består av alla de webbsidor som har godkänt att visa Adwordsannonser på sina sidor. Tex Aftonbladet.se och Familjeliv.se. Detta program kallas Google Adsense och för varje klick på en annons tjänar ägaren till sidan en del i provision. På display-nätverket kan man även visa bildannonser (banners) och video. YouTube ingår också i display-nätverket och man kan visa annonser dels brevid videoklipp men också som ett sk text overlay, dvs ungefär som undertexter.

Det går även att annonsera på mobiltelefoner med webbläsare. En särskild funktion gör att man kan ange sitt telefonnummer i annonsen och då kan användaren ringa upp via endast ett klick.

  • Kostnadseffektivt

Du betalar bara för det du får, dvs besökare till din hemsida. Även om din annons visats tusen gånger betalar du bara först när någon klickar. Ur PR- eller varumärkessynpunkt är detta naturligtvis fantastiskt. Du betalar inget alls för att ”bara” synas!

  • Kostnadskontroll

Det är du som avgör hur mycket du är villig att spendera per dag och per klick. Ibland är klicken dyrare och ibland billigare, men du har alltid möjlighet att påverka. Det kostar 50kr att aktivera sitt konto och du kan när som helst pausa din kampanj. Provar du Adwords för första gången kan du passa på att använda en värdecheck på klick som erbjuds nya annonsörer. Webbhotellet Loopia tex erbjuder det.

  • Mätbarhet

Varje klick är knutet till en viss sökning, ett visst sökord och en viss annons. Allt detta spåras och presenteras i Adwords gränssnitt. Du ser därför snabbt och enkelt trender vilket gör att du också kan svara snabbt och ändra tex dina annonstexter eller din budgivningsstrategi. Du kan också med hjälp av införandet av några rader kod på din hemsida spåra alla Adwords-klick som leder till köp. På det här sättet kommer du snabbt lära dig hur mycket du kan spendera på varje klick. Koppla ihop ditt Adwords-konto med ditt Analytics-konto och du har tillgång till mycket detaljerad information om vad besökarna gör på din hemsida, var de kommer ifrån, hur länge de stannar osv.

  • Synlighet

Det finns olika anledningar till varför man vill ha besökare till sin hemsida och det är inte alltid man säljer något konkret. AdWords är ett utmärkt verktyg att använda i varumärkesbyggande syfte. Det är även mycket användbart i informations- eller PR-syfte för att snabbt få ut ett budskap som syns. Tex för att bemöta en kris eller ryktesspridning, för att få ut politiska budskap eller hälsoinformation. Barack Obama var mycket aktiv via AdWords inför presidentvalet och BP använder sig av AdWords för att bemöta kritiken att de inte aktivt gör något för att hantera oljekrisen.

Finns det några nackdelar med Google Adwords som marknadsföring?

  • Det har en ganska hög inlärningströskel. Allt studiematerial finns dock tillgängligt gratis på nätet.
  • Registreringsproceduren är upplagd så att man ska komma igång omedelbart men det innebär också att man missar finesserna vilket kan komma att kosta en del i slutänden.
  • Det svåraste med Adwords är att skriva bra annonser. Man måste vara kreativ på 130 tecken samtidigt som man inte får avvika från reglerna om relevans.
  • När man väl satt sig in i spelets regler kommer man upptäcka att det är fantastiskt roligt vilket kan leda till att man glömmer bort sina andra åtaganden! Varna familjemedlemmarna ;-)
ÄMNEN:

Välj kommun från listan